Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jite
Hej!

Behöver ett snabbt svar här: Returröret (ett grönt som går bredvid tanken och går igenom en "gummi/plast-genomföring" har börjat läcka precis vid genomföringen (förmodligen rostat sönder).

Behöver bensinbeständig slang för att lösa detta och har inte tillgång till bilen så skulle behöva veta vilken dimension det är på röret?

Jag har två alternativ:
1) Kapar nuvarande rör, tar kopparrör och drar sen sätter små slangstumpar och slangklämmor för att skarva ihop

2) Kapar röret och sätter bara slang

Frågan är då vad man behöver för innerdiameter på slangen man ska dit med?? Biltema har bara upp till 10mm innerdiameter vad jag kan hitta?

Tack!
Senast redigerad av 1 jite, redigerad totalt 0 gånger.
volvo244gle skrev:8 mm är röret!
Funkar utmärkt att ersätta detta med koppar. :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036926/

Ang. bränsleslang från Biltema så kan jag bara instämma. Duger för en tillfällig reparation, men inte mer.
Har goda erfarenheter av Trelleborg-slang. Den håller sig mjuk och sprickfri i många år.
Tack för snabba svar. Jag trodde det var grövre så köpte biltemas stålomspunna slang med 10mm innerdiameter.
Ok, tack för varningen, jag tror det får bli denna temporärt till besiktningen dock.

Blir det problem med att få det tätt mot 8mm-röret med 10mm inv diameter på slangen tro?

Har nog 8mm kopparrör, kanske skulle byta hela ändå istället för att skarva o hålla på.. Skulle kanske behöva byta originalslangstumpen som går sista biten in i tankarmaturen ändå :/ Hur är det på andra sidan, hur långt går returröret, är det slang sista biten "mot motorn" också eller hur sitter den änden av röret?
Okey, mekade lite i helgen (sånt jäkla pill att komma åt).

Det var inte returen vad det verkar utan det "primära" bränsleröret på 12mm.
Bytte ut hela mot koppar istället, var inte helt lätt att bocka till men vi fick till det hyffsat får jag säga:

Bild

Om någon är intresserad! :D

Jag plockade av ett par centimeter på originalslangarna och gjorde rören lite längre i ändarna för att kompensera.
Klart man är intresserad! Det där var ju riktigt snyggt gjort.

Kopparrör är ju alltid att föredra om det är möjligt. Bensin och gummi är egentligen ingen bra kombination och en potentiell problemkälla oavsett hur bra slang man använder. Men även om slang är ett mindre bra alternativ så är det ju på trånga ställen det enda alternativet, inte minst för att kunna få dit ledningen i tillverkningsprocessen när bilen blir till.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]