NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har under en tid fått meddelandet "Motorservice erfordras" och i helgen fick jag chansen att läsa av felkoderna.

Det felkoder jag fick fram var:
ECM - 2584 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ECM - 2585 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ADM - 0004 Tanknivå, additiv För låg nivå
ADM - 0005 Tanknivå, additiv Låg nivå.
... plus lite annat småskit som jag inte tror har med meddelandet att göra.

Enligt VIDA var det de två sistnämnda som triggade fram felmeddelandet i bilen. Jag antar att de ena två koderna medför de andra, så vilken tror ni det kan vara som "gäller"?
Är det vanligt att styrenheten går sönder? Och är den i sådana fall svår/dyr att byta?

Tycker det verkar konstigt att additivet skulle vara slut, har för mig att jag kollade med VIDA i somras och att det då var 15/15.
Jag glömde såklart köra själva testen för att se hur mycket additiv det var i bilen i helgen när jag hade tillgång till VIDA.. Man kanske kan se i efterhand på datorn när det fylldes på senast?

Förra året hade jag bilen inne på service i slutet av maj, funderar på att boka in en service redan nu så att dem får kolla det där med additivet samtidigt. Känns onödigt att lämna in den en extra gång.

Vad tror ni, finns det något man kan kolla själv för att ta reda på vad felet är? Och om det nu är styrenheten till doseringen som pajjat, vad kan det gå på?

Tack på förhand,
Kolla om matande slang till bränsletanken gått sönder så Eolysen kan ha runnit ut. Finns de som råkat ut för det.

Kör inte för länge innan detta fixas , får du ingen Eolys i bränslet så sotar partikelfiltret igen fortare. Du kan ju iofs köpa Eolys och fylla på lite i bränsletanken, har dock ingen aning om mängden, men det skall ju räcka för c 6000 mil per påfyllning och med 0.6 l/mil blir det 3600liter bränsle som Eolystankens volym skall fördelas med för att få ett ungefärligt blandningstal. Eolystank 2,5 liter ? Ger isf runt 4 cl i 55 liters full tank, drygt 3 matskedar.
Tack för svar.
Vart sitter matarslangen?
Uppdatera mjukvaran är inget jag kan göra själv gissar jag?

Jag har senast tiden märkt ett litet märkligt ljud från höger sida av bilen. Jag har ingen aning om det kan ha med detta att göra men..
Ljudet kommer ganska sällan, men någon gång i veckan hör jag det iaf. Det kan vara både när jag kör och när jag står still med motorn igång. Jag tycker det låter som att det kommer från höger långsida av bilen och ljudet låter som att något "knäpper till", tänk er att en bucklig tom PET-flaska som sedan "bucklar tillbaka" till sin ursprungliga form. Svårt att förklara men ungefär så låter det... Bara en lite notis, om någon mot förmodan skulle veta vad det kan vara och om det har något med additivet att göra.
I följande video ser du var tanken sitter.

Sen går det troligen en slang upp till toppen av bränsletanken. Varje gång du tankar mer än 5 liter diesel så ger tankmätarens nivåsensor signal till ADM om att injicera lite Eolys i förhållande till hur mycket man tankat. Der är som sagt små mängder det rör sig om. Möjligt att det är nåt knäppande ljud från doersingsmodulen som du hör. Försök lyssna vid höger bakhjul.

I videon glömmer ju snubben att informera om att additiv nivån måste nollställas efter påfyllning.
dieselputte skrev:I följande video ser du var tanken sitter.

Sen går det troligen en slang upp till toppen av bränsletanken. Varje gång du tankar mer än 5 liter diesel så ger tankmätarens nivåsensor signal till ADM om att injicera lite Eolys i förhållande till hur mycket man tankat. Der är som sagt små mängder det rör sig om. Möjligt att det är nåt knäppande ljud från doersingsmodulen som du hör. Försök lyssna vid höger bakhjul.

I videon glömmer ju snubben att informera om att additiv nivån måste nollställas efter påfyllning.
Okej, kan säkert vara från höger bakhjul ljudet kommer ifrån. Men svårt att lyssna utifrån då jag aldrig vet när det knäpper till.
Inväntar nytt batteri till datorn sen tänkte jag gå ut och kolla lite mera. Enligt vida kan jag testa Reseta mjukvaran.
Kan ju vara matarpumpen till dieselvärmaren som du hör, men det är mer ett distinkt knackade läte ungefär någon gång varje sekund. Den skall inte gå över +4 grader ute så är det typ +10 så är det något annat du hör.
En fråga om själva VIDA.
Enligt programmet så kan jag testa att gå in på Mjukvara > Avancerat > Skicka Prog och Skicka Reset.

Är det någon som gjort något liknande?
Är detta något jag verkligen kan göra själva? Allt detta med mjukvaror är väl svårt att få till själv..
envariabel skrev:En fråga om själva VIDA.
Enligt programmet så kan jag testa att gå in på Mjukvara > Avancerat > Skicka Prog och Skicka Reset.

Är det någon som gjort något liknande?
Är detta något jag verkligen kan göra själva? Allt detta med mjukvaror är väl svårt att få till själv..
Har inte Vida själv än, men jag har för mig att uppdatera mjukvaran i styrenheter kan bara göras med den "äkta" licens som verkstäderna har eftersom själva mjukvaran måste hämtas från central server. Så jag antar att du måste till verkstad för att göra uppdateringen, men gör gärna lite felsökning innan du åker in, kolla slangar vid tanken, köp Eolys med påfyllningskit och fyll på själv, återställ med Vida.

Måste vara fel modell av fjäderben. Kan[…]

Om han vet att det är normalt vore det ju top[…]

Dina lyktor är sönderbrända på[…]

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-) ID[…]