NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alber
Jag ska köra ner min bil i sommar till Montenegro där den ska kunna användas i framtida bruk. Så bilen ska exporteras/importeras och det är en bilfärd på runt 280 mil.
Jag har några frågor kopplade till denna resa samt kommande användning av bilen vid semester.

1. Är det något som jag bör byta redan innan avfärd? Då tänker jag på kända fel som kan uppstå med tanke på bilens ålder och körsträcka?
2. Är det något jag bör kontrollera extra innan avfärd?
3. Har ni ytterligare tips utöver ovan frågor?

Volvo S40 2005
Sedan 1.8
Motoreffekt 125 Hk 92 kw
Drivmedel Bensin
Mätarställning: 144724

Utöver dom årliga servicarna har nedan bytts sedan tidigare:

2009-11-17
Byte av kopplingsfjäder

2010-11-10
Mätarställning: 74973
Bromsklotsar byte 2 fram/bak-hjul

2013-10-10
Mätarställning: 120112
Bromsklotsar byte 2 bakhjul

2014-10-01
Mätarställning: 130456
Byte av bakhjulsnav

2015-08-26
Mätarställning: 139763
Byte spjällhus för insugningsrör
1. Är det något som jag bör byta redan innan avfärd? Då tänker jag på kända fel som kan uppstå med tanke på bilens ålder och körsträcka?? Gör en yttre och inte kontroll i god tid för att se om något behövs bytas eller ses över samt en innan avfärd. Gör gärna en snabb kontroll längs vägen med
2. Är det något jag bör kontrollera extra innan avfärd? Se till att ha bilens dokument (det blå) samt de saker som behövs i de länder du passerar, som tyskland har varningsväst mm med sig
3. Har ni ytterligare tips utöver ovan frågor? Tanka iaf när du är nere på 1/4 som minst, inte skoj att få tom tank vid en eventuell kö på motorvägen. Ta en snabb titt på däcken så inget är på väg att tappa luften när bilen ändå tankas. Ha tel nr till bärgare redo. Vila strax innan behov och kom hellre fram lite senar än inte alls

280 mil är ingen fara med din bil om du kan/känner den, skulle vara mycket mer orolig att åka med en nyare bil man inte kört alls eller speciellt länge

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]