Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fläktremmen gick av vid hög hastighet på E4 vid Ödeshög i Östergötland i går kväll. Motorn kokade före jag hann att uppmärksamma vad som skedde.

Stängde av motorn och rullande in på närmsta avfart, men var tvungen att starta den ett par gånger för att komma av motorvägen.

Det rumlade bra i expansionkärlet och idag ser jag att det läcker lite vid vattenpumpens övre packning. Motorn går bra och den axlar fint efter detta. Skall jag vara orolig för att toppackningen har gått sönder?
Motor B230F, -88A 740GL. 35000 mil

//amme
Senast redigerad av 1 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gånger.
Har råkat ut för precis samma och var orolig för det också. Men det hände ingenting. Bilen klarade sig utan några som helst problem. Har gått 4 år nu sedan detta hände. Jag stannade bilen och väntade en 10-15 min tills den kallnade lite. Jag fyllde på en halv till en liter vatten som jag hade i en flaska i bilen. Sedan körde jag bilen 3 km hem och den började koka igen precis när jag kom till min parkering. Trots detta har bilen klarat sig utmärkt.
Det är betydligt värre om man kör så det "torrkokar", alltså att vattnet tar slut. Även jag har råkat ut för samma sak som ovanstående utan att det (peppar, peppar) har hänt något. "Rödblocken" är ganska mycker mer "tåliga" än helaluminium motorer (typ "vitblocken"). Men riktigt säker kan man aldrig vara så håll koll på vattnet.

Mvh
Lennart
Tack för svar.

Då är det bara att hålla tummarna.
Jag har efterfyllt vatten och det har inte försvunnit något :)
Ingen olja i kylvattnet hellre
Och inget sot i avgasröret... det är bara att kolla kylarvattnet lite oftare nu i fortsättningen.

Om toppackningen har gått, är det värt att byta? eller är det bättre att sätta in en annan motor?

//amme
Inget jättejobb på en turbo heller, bara lite mer bröte att lossa på avgassidan. :P

Skulle nog vilja säga att så länge det finns kylvätska kvar så är det ganska lugnt.
När vätskan kokar och förångas så tar den med sig värmeenergin. Motorn bli i idealfallet aldrig varmare än 100 grader celsius - vattens kokpunkt. Men i praktiken så höjer glykolen kokpunkten (bl.a. därför man aldrig ska köra med enbart vatten) och eftersom kylsystemet är trycksatt så höjs kokpunkten ytterligare. Vissa områden i motorn blir även varmare, och bildas det en ångbubbla där så kan temperaturen stiga till skadliga nivåer.

Kör man så det kokar torrt så blir det däremot härdsmälta och skrotad topp på en gång.
Har ofrivilligt råkat testa detta på en B230FT. Och det värsta av allt var att det inte märktes något förrän godset i toppen hade börjat smälta och kompressionen försvann.
Det var riktigt varmt under huven då och nära att börja brinna... :-O)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)