Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostisFrost
Hej alla glada.
Jag har en c70 2002a automat som jag är väldigt nöjd med.

Dock har den börjat dra till vänster, inte jättemycket men tillräckligt för att man måste hålla emot för den inte ska vandra över på fel sida av vägen.
Det är även i låga hastigheter. Den styr själv, alltså ratten drar sig oxå till vänster, rakt fram läget är inte rakt fram utan smått till vänster. Speciellt vid inbromsning så sjunker ratten markant till vänster. Dessutom är den lättstyrd till vänster men lite motspänstig vid högersväng. Dessutom så gnäller/smäller den vid fullt rattutslag vid sväng (bägge håll) alltså som om man spänner något riktigt jävla hårt så de typ knäpper/gnisslar, eller som om man gnider riktigt torrt gummi mot ett riktigt rent fönster.
Dock låter den inte om det är lite frysgrader eller väldigt fuktigt. Något som måste smörjas kanske?

Servooljan är i nivå, den är nyservad, och besiktningen gick som en dans i oktober. Lufttryck i däcken är rätt, dock är vänster fram nedslitet på ytterkanten...
Kan det vara så 'enkelt' att jag måste balansera/ställa in något bara.

Är inte den händigaste när det gäller felsökning, kan inte hissa upp bilen själv så jag kan stå rakt under den och glo. Utan man får ju krypa runt som en inbrottstjuv och glo in under bilen, ser ju ut som om man ska stjäla däcken.. Nåväl, det jag kan se så ser de mesta bra ut, FÖRUTOM dragspelshelvetet som sitter vid inre styrleden är oljigt. Det droppar inte och det är inga fläckar på marken när man stått parkerat ett par dygn. Men på motsatt sida är den torr och fin, så det känns inte som det står helt rätt till..

Så, förslag på vad jag kan göra och inte göra. Jag har inte tummen mitt i näven så är det något man skulle kunna fixa själv så vore de ju toppen, vill lix inte lämna in den i onödan ifall det är nått smått som inte kräver allt för mycket demontering.. Har inte lust att en bilmekaniker ska dyrka sig in genom bakluckan och ut genom askkoppen bara för att konstatera att det kostar 5000 spänn att byta nån skitdel som man själv skulle kunna byta för 500.
Såklart får den ju åka in ifall vi kan konstatera att det är nått som är helt åt helvete.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade lossat damasken på inre styrleden och kollat hur mycket det läcker där innan jag börjar med hjulinställning mm.
Att den drar åt sidan vid inbroms kan vara dåliga bussningar på länkarmen..
av Stoffy
FrostisFrost skrev:... Dock har den börjat dra till vänster, inte jättemycket men tillräckligt för att man måste hålla emot för den inte ska vandra över på fel sida av vägen.
Det är även i låga hastigheter. Den styr själv, alltså ratten drar sig oxå till vänster, rakt fram läget är inte rakt fram utan smått till vänster. Speciellt vid inbromsning så sjunker ratten markant till vänster. Dessutom är den lättstyrd till vänster men lite motspänstig vid högersväng. Dessutom så gnäller/smäller den vid fullt rattutslag vid sväng (bägge håll) alltså som om man spänner något riktigt jävla hårt så de typ knäpper/gnisslar, eller som om man gnider riktigt torrt gummi mot ett riktigt rent fönster.
Dock låter den inte om det är lite frysgrader eller väldigt fuktigt. Något som måste smörjas kanske? ...
Min 850 betedde sig på detta vis och byte av övre fjädersäten samt fjäderbenslager löste problemet för mig.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]