Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman79
#1059472
Hej.

Ny här med ett problem. I onsdags så vägrade min bil starta och har inte startat sedan dess. Tändstiften är ok. Jar bytt tändkablar kollat fördelaren samt rengjort rotorn och kolen i fördelaren. Efter lite efterforskningar så har jag sett att endel har problem med antingen svängshjulsgivaren eller tändmodulen.
Svänghjulsgovaren hittar jag inte på sprängkåpan som enligt uppgift ska sitta klockan 12 på sprängkåpan strax under fördelaren. Tändmodulen har jag inte letat efter men jag hittade en modul på insuget som sitter kopplad med en givare i fördelaren. Nu undrar jag om detta är tändmodulen eller om det är någon annan variant.

Bild på modulen jag hittade
BildBild

Startmotorn snurrar ska även kolla om gnista finnes.
av NilsO
#1059475
Nej, den där kallas spjällkontakt, spjällägesbrytare, (lite felaktigt) spjällägesgivare, eller liknande. Den består bara av två strömbrytare och berättar för motorstyrningen om gaspedalen är uppsläppt, tryckt i botten eller någonstans däremellan. När man vrider på gasrullen kan man höra att det "klickar" i ändlägena – det är de två brytarna som sitter i spjällkontakten som hörs. Men motorn startar även om det är fel på den eller om den är urkopplad, så den kan inte ha någon betydelse här.

Att kolla om det finns gnista är en bra idé. Om det finns gnista kan man kolla om den tänder på startgas också, det säger lite mer.

B230F finns antingen med svänghjulsgivare eller med sk hallgivare i fördelaren, men aldrig med båda. Det är två olika varianter av motorstyrningen. Så om din har hallgivare i fördelaren finns alltså ingen svänghjulsgivare.
av Rådlös
#1059549
Nu har du lyckats hitta felet och det var ju bra. Men du ställde ett antal frågor som blev obesvarade. Och det kan ju i framtiden vara nyttigt att veta svaren på dom.
Svänghjulsgivaren, om det finns en sådan?, sitter inte i den så kallade Sprängkåpan, kopplingskåpan föredrar många att säga i stället. Svänghjulsgivaren sitter i gjutgodset, visserligen ganska nära kopplingskåpan och "kl 12:00" som du har fått instruerat. Vevaxelgivaren och Hallgivaren gör samma jobb, men med något olika teknik. Så det är som NilsO säger, dom finns aldrig samtidigt på samma motor. Om Hallgivaren finns i stället, så sitter den i fördelaren. Om någon av dessa givare skulle vara trasig så blir det varken tändgnista eller bränslepuls i motorn. Det enda som fungerar normalt i det läget är startmotorn. Men motorn startar alltså inte.
Du hade en bild på trottelgivaren (finns flera namn). Det är en Bosch-produkt. Om du tittar på den så ser du ett tiosiffrigt nummer. 0 280 120 325. Detta numret är mycket värdefullt om man söker uppgifter på någon aktuell enhet. Om man skriver Bosch och dom tio siffrorna med mellanslagen så som jag har skrivit, och som det också står på enheten, så får man ett direkt svar i Google om det inte är någon "supervärstingspecialenhet" som inte är standard. Boschnummer är alltså direkt sökbara. Och glöm inte att nollan i början skall vara med.

Lite att läsa om olika givare och annan teknik: http://home.swipnet.se/g_gson/
Sidan ser lite konstig ut, men klicka bara utanför meddelanderutan så försvinner det.
av NilsO
#1059674
Utifrån ser det otvivelaktigt ut som att givaren sitter monterad i sprängkåpan. Rent fysiskt gör den inte det – den sitter i ett fäste som är skruvat i motorn. Men fästet går in i ett urtag i sprängkåpan, och givaren sitter definitivt bakom skarven mellan sprängkåpa och motor.

Nåja. För att hitta givaren tittar man ner bakom motorn förslagsvis från bilens förarsida. Då ser man givaren – om den finns – där motorn (röd) övergår i sprängkåpa (aluminium). Det går en ledning ner längs torpedväggen, det går inte att missa. Om bilen har en hallgivare i fördelaren så finns inte svänghjulsgivaren. På B230F.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)