Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Tog fram tvåförtifyran från vinterförvaringen, tank och temp mätaren på mitt yazaki instrument har lagt av under vintern, pendlar ibland lite upp och ner men ligger oftast i botten. Säkringen är hel, kan de vara dålig kontakt? Trodde de satt ett relä bakom mätarna som de gör på VDO men de gjorde det inte.
Vart/vad skall jag leta efter för att avhjälpa felet?

Har ingen varvräknare i nu men jag har ett VDO mätarhus med varvräknare så kan jag/bör jag byta till det? Bilen är från 80. Antar att hastighetswiren är olika mellan husen men samma i växellådsänden? Är de något annat att tänka på vid byte?

Tacksam för hjälp och svar

/Alex
Är det en tidig eller sen 244?
Om det är en tidig, före LH-modellerna, så är det så här att tankmätaren och tempmätaren spänningsförsörjs av en spänningsstabilisator som alltid lämnar 10 volt ut. + - 0,2 volt. Om den går sönder så visar tankmätaren och tempmätaren aldrig rätt. (Om dom visar något alls?)
Den stabilisatorn sitter på baksidan av instrumentpanelen och sitter med tre flatstift. Om du kan få in handen/armen på baksidan av instrumentpanelen så behöver du förmodligen inte lossa instrumentpanelen. Men försök hitta en spegel och kolla först hur den sitter och var den sitter. T.ex en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Inspektion ... r201472000 Men för din egen och andras skull, ha inte tändningen på när du stoppar in en metallklädd spegel därunder.
Stabilisatorn är stor som en ½ tändsticksask, ungefär, eller två sockerbitar bredvid varandra. En liten plåtburk med tre flatstift. Instrumenten i sig sitter ju till höger i panelen. Och där på baksidan sitter också stabilisatorn. Dra den rakt ut från stiften och montera den nya på motsvarande sätt, men tvärtom. :???:

Börja med att leta på någon bilskrot. Har du ingen tur med det så blir det någon Volvobutik. Lyckas inte dom heller ta fram någon så finns det inom elektronikvärlden (ELFA). Säg till så berättar jag vad den heter.
Är det en tidig eller sen 244?
Om det är en tidig, före LH-modellerna, så är det så här att tankmätaren och tempmätaren spänningsförsörjs av en spänningsstabilisator som alltid lämnar 10 volt ut. + - 0,2 volt. Om den går sönder så visar tankmätaren och tempmätaren aldrig rätt. (Om dom visar något alls?)
Den stabilisatorn sitter på baksidan av instrumentpanelen och sitter med tre flatstift. Om du kan få in handen/armen på baksidan av instrumentpanelen så behöver du förmodligen inte lossa instrumentpanelen. Men försök hitta en spegel och kolla först hur den sitter och var den sitter. T.ex en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Inspektion ... r201472000 Men för din egen och andras skull, ha inte tändningen på när du stoppar in en metallklädd spegel därunder.
Stabilisatorn är stor som en ½ tändsticksask, ungefär, eller två sockerbitar bredvid varandra. En liten plåtburk med tre flatstift. Instrumenten i sig sitter ju till höger i panelen. Och där på baksidan sitter också stabilisatorn. Dra den rakt ut från stiften och montera den nya på motsvarande sätt, men tvärtom. :???:

Börja med att leta på någon bilskrot. Har du ingen tur med det så blir det någon Volvobutik. Lyckas inte dom heller ta fram någon så finns det inom elektronikvärlden (ELFA). Säg till så berättar jag vad den heter.

Här ser du en bild på instrumentpanelen i en 140. Dom är mycket snarlika 240. Stabilisatorn är den som är inringad med ett grönt streck.
Bild
min -78 har börjat sådär också. å den där metallgrejen blir varm som bara den. ska också byta ut den men har inte hunnit åka och plocka från den andra bilen än (måste plocka lite mer saker också).

Mätarna hoppade upp och visade som de skulle om man klappade till på panelen hårt som fanken, men nu börjar den väll ge upp mer och mer.... (P)

Med batterier i vagnen kommer man förstå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]