Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon vits med att chippa en 2010 2,5FT med aut (231hk 340nm) som har passerat 18000 mil (nyss gjort stora servicen), tycker att bilen känns lite seg faktiskt jämfört med min tidigare bil 2,5T från 06 med 210hk och några tusen mil fler än nuvarande bil, bägge bilarna är Summum utrustade med all extravikt som det innebär och totalvikten skiljer inte så mycket heller (ca 1700 kg). Varför känns min nuvarande bil lite slöare än den gamla?
Enda skillnaden som jag har märkt är att min gamla bil verkade växla ner betydligt tidigare vid gaspådrag än den bilen jag har nu dvs segdrar mer innan nerväxling, min förra bil hade ju iof en femväxlad låda och min nuvarande bil har en sex-växlad.
Men jag vill gärna att min bil lyckas köra ifrån min polares D3 163hk 2011 med 400nm (i och för sig bara 5000 mil på den bilen), det sticker mig i ögat att en diesel nästan lyckas ligga jämsides med min bensinare i acceleration...
Rätt sugen jag med, så jag tittar runt bland lite olika, men det är dåligt med firmor här i öster (och inte för långt att åka). ProMotech får en återförsäljare i krokarna, men vet inte om drivlinan gillar 275hk / 450nm (deras värden) :p

Plus krånglet om man installerar nån uppdatering på en service som skriver över mjukvaran, eftersom dom är mer inriktade på tyngre fordon så har dom inte PPC-variant till Volvo tyvärr.

Så det lutar mer åt BSR när man får chansen att åka dit. Lite större aktör också, så det känns säkrare på så sätt.
Spontant låter det ju som att allt inte riktigt står rätt till. En standard 2,5FT ska klara sprinten 0-100 en halv sekund snabbare än en polestaroptimerad D5:a (2011 FWD automat). En D3 är i en annan division, i sitt standardutförande är den 0,5 s snabbare 0-100 än en Volvo 940 GL...
tomme skrev:Är det någon vits med att chippa en 2010 2,5FT med aut (231hk 340nm) som har passerat 18000 mil (nyss gjort stora servicen), tycker att bilen känns lite seg faktiskt jämfört med min tidigare bil 2,5T från 06 med 210hk och några tusen mil fler än nuvarande bil, bägge bilarna är Summum utrustade med all extravikt som det innebär och totalvikten skiljer inte så mycket heller (ca 1700 kg). Varför känns min nuvarande bil lite slöare än den gamla?
Enda skillnaden som jag har märkt är att min gamla bil verkade växla ner betydligt tidigare vid gaspådrag än den bilen jag har nu dvs segdrar mer innan nerväxling, min förra bil hade ju iof en femväxlad låda och min nuvarande bil har en sex-växlad.
Men jag vill gärna att min bil lyckas köra ifrån min polares D3 163hk 2011 med 400nm (i och för sig bara 5000 mil på den bilen), det sticker mig i ögat att en diesel nästan lyckas ligga jämsides med min bensinare i acceleration...
Har själv en -11 2,5FT (snart 16000 mil)som jag tänkte trimma med AutoTech i sommar, har testat trimma den med GDM Performance men fick bara en bil som gick in i Limp Home läge så fort man gasade på. Har läst att andra haft samma problem och istället kört med AutoTech.
Så tar man med APC så kan man köra service precis som vanligt och bara lägga in trimmet igen om nu Volvo mot förmodan lägger in ny programvara för motorn.
Droopy skrev:En halv sec är ju inom marginalen för hur du växlar.

Polestar är bortkastat, gå på Rica el BSR.
Man lägger väl i D innan man börjar ta tid ;)
tomme skrev:Är det någon vits med att chippa en 2010 2,5FT med aut (231hk 340nm) som har passerat 18000 mil (nyss gjort stora servicen), tycker att bilen känns lite seg faktiskt jämfört med min tidigare bil 2,5T från 06 med 210hk och några tusen mil fler än nuvarande bil, bägge bilarna är Summum utrustade med all extravikt som det innebär och totalvikten skiljer inte så mycket heller (ca 1700 kg). Varför känns min nuvarande bil lite slöare än den gamla?
Jag chippade en s80 T6-99 som hadegått 24000 mil då.När jag bytte bort den hade den gått 30000 mil.Jag chippade på Tmchiptuning.Nu har jag en ppc från BSR.Tyvärr fick jag inte den att funka.Måste få styrenheten avkodad först.Jag skulle inte tveka att chippa.Omman inte kör som en biltjuv så tror inte jag att det sliter så mycket mer.Jag undviker plattan i mattan från stillastående,och inga fullgasväxlingar från tvåan till ettan.Jag har dock automat.Vet inte om manuella pallar mer
Att chippa en motor som inte verkar fungera som den ska för att få mera effekt känns som magnecyl mot magsår, dvs agera på symtom och inte problemet. :wink:
Men visst man göra det, risken är då att man kan förvärra det som inte verkar fungera bra idag dvs motor.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]