Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är på gång att byta min VW Sharan från 2011 och har väntat på V90 då jag behöver en rymlig bil och värdesätter säkerhet väldigt högt.
Nu är frågan; hur dålig affär är det att köpa en ny V90 med säg 10% rabatt på listpriset privat? När kan man förvänta sig att det kommer ut demobilar eller liknande, och hur mycket brukar de ha "tappat" i värde tills dess?
Jag har alltid hävdat att det är en väldigt dålig affär att köpa ny bil men man blir ju så hemskt sugen :D
MartinGunnang skrev:Jag är på gång att byta min VW Sharan från 2011 och har väntat på V90 då jag behöver en rymlig bil och värdesätter säkerhet väldigt högt.
Nu är frågan; hur dålig affär är det att köpa en ny V90 med säg 10% rabatt på listpriset privat? När kan man förvänta sig att det kommer ut demobilar eller liknande, och hur mycket brukar de ha "tappat" i värde tills dess?
Jag har alltid hävdat att det är en väldigt dålig affär att köpa ny bil men man blir ju så hemskt sugen :D
Har själv nyligen privatköpt en V70 D4 -15 som gått som demobil hos en Volvohandlare. Bilen var då knappt ett år gammal, hade gått 370 mil och hade förlängd garanti (modell Selekt, 2 år eller 10000 mil) samt ograverat VoC-abonnemang (tre år fritt). Listpriset för bilen när den var ny var ca 477000 och jag gav ca 369000 före de tillägg av diverse utrustning som jag gjorde i samband med köpet. Fick alltså ca 23 procent rabatt på nybilspriset (och 15 procent på de grejer jag lade till vid köpet till en nettokostnad av ca 19000 kr). Skulle tippa på någonting liknande för motsvarande V90, eller kanske rentav lite lägre "rabatt" om det blir stort riv efter dem och Volvo får lite problem med leveranstiderna vid nybilsköp. Tror knappast det är läge att hitta demoexemplar, särskilt till rätt pris, förrän tidigast om ca ett och ett halvt år.
Det man kan hoppas på är förtidsavslutade Leasingbilar
Det är inte en dålig affär att köpa en helt ny bil, men däremot ska du behålla alla bilar länge. Det gäller särskilt nya bilar!
Jag tror att volvohandlaren har jättebra marginaler på en tre år gammal tjänstebil. Högre förtjänst än att sälja en helt ny bil.
Tror det bästa är att köpa en ny. Köpte själv en V70 2014 och hade den i 2 år. Enligt många det minst ekonomiska man kan göra. Men jag tycker inte att den förlorade så mycket på de två åren. Förlorade lååångt under 40%, och då var det ändå en bilfirma som köpte bilen av mig.

Tänk också så roligt det är att ha en ny bilmodell nästan först av alla. Är själv så sugen på en V90 att jag eventuellt ska köpa en fast jag absolut inte behöver nån just nu. XC90 var för dyr för mig annars hade jag köpt en sån omedelbart när dom kom.
MartinGunnang skrev:Jag är på gång att byta min VW Sharan från 2011 och har väntat på V90 då jag behöver en rymlig bil och värdesätter säkerhet väldigt högt.

Rent generellt är det ju aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa en helt ny bil från fabrik. Det som styr mest är ju egentligen hur länge du tänkt behålla bilen. Ju kortare tid, desto större förlust. har du tänkt behålla bilen i många år så är det ju skönare att köpa den helt ny i min mening. Min egna erfarenhet är att Volvo har ganska bra andrahandsvärde jämfört med VW som jag haft de senaste bilarna. Min far är inne på sin tredje XC60 och den modlelen har så bra andrahandsvärde att man blir mörkrädd. V70/XC70 har inte lika bra. Frågan är bara hur det blir med V90. XC90 verkar ju än så länge ha betydligt bättre andrahandsvärde än förra generationen hade, och det är ju ett gott tecken även för kommande modeller.

Som tidigare sagt så lär det dröja ett bra tag innan dom dyker upp lätt begagnade.
Jag hade väl tänkt behålla bilen i 3-5 år, sen tycker jag risken för strul är lite för stor.
Men om man kan räkna med 10% på listpriset och säg att en demobil eller motsvarande kanske skulle ligga på ca 20% under listpris efter ett år så har ju första året "bara" kostat 10% av listpriset och det är ju inte så farligt.
Jag som inte haft Volvo tidigare är lite kluven kring om man ska beställa T5 eller D4. Kör inte mer än 1000-1500 mil om året, har ni någon bra input här?
MartinGunnang skrev:Jag hade väl tänkt behålla bilen i 3-5 år, sen tycker jag risken för strul är lite för stor.
Men om man kan räkna med 10% på listpriset och säg att en demobil eller motsvarande kanske skulle ligga på ca 20% under listpris efter ett år så har ju första året "bara" kostat 10% av listpriset och det är ju inte så farligt.
Jag som inte haft Volvo tidigare är lite kluven kring om man ska beställa T5 eller D4. Kör inte mer än 1000-1500 mil om året, har ni någon bra input här?
Jag behåller mina bilar i 2-3 år och jag har tänkt att köpa den helt ny. Alla garantier kvar och man får den utrustningen/färg man vill ha, varken mer eller mindre. Många av de större VolvoÅF som finns erbjuder olika former av garantier på lätt begagnat. Bilia har MaxiTrygg i 24 mån/2000mil. Dock så är ju villkoren inte riktigt lika bra som nybilsgaranti. Upplandsmotor har Selekt 24 mån/5000 mil och verkar ha lite bättre villkor utöver mer mil som ingår.

Jag kör runt 1500 mil jag med per år. Med tanke på hur mycket du kör är ju rent spontant T5 bättre. Roligare motor att köra, och till skillnads från den gamla femcylindriga motorn så är den ju dessutom snål. Enda nackdelen är troligtvis att du kommer ha sämre andrahandsvärde på bilen med en bensin...som är framhjulsdriven dessutom. I Det här landet så kilar det lite extra för folk när det kommer till fyrhjulsdrivna dieslar.
Är det så att en bensinare tappar mer i andrahandsvärde än en dieslarna, T5an är ju ändå några tusen billigare än D4an? Det känns som att det lutar åt en T5a, känns som att man får lite roligare motor. Dessutom vet jag inte om diesel verkligen är ett framtidsbränsle, lite lägre förbrukning och därmed CO2-utsläpp men samtidigt betydligt sämre när det kommer till andra utsläpp. Fyrhjulsdrift känns inte som ett alternativ då det sticker rätt bra i pengar då, känns som att det är Cross Country-åkarna som är mest sugna på det, eller?
MartinGunnang skrev:Är det så att en bensinare tappar mer i andrahandsvärde än en dieslarna, T5an är ju ändå några tusen billigare än D4an? Det känns som att det lutar åt en T5a, känns som att man får lite roligare motor. Dessutom vet jag inte om diesel verkligen är ett framtidsbränsle, lite lägre förbrukning och därmed CO2-utsläpp men samtidigt betydligt sämre när det kommer till andra utsläpp. Fyrhjulsdrift känns inte som ett alternativ då det sticker rätt bra i pengar då, känns som att det är Cross Country-åkarna som är mest sugna på det, eller?
Det är bättre andrahandsvärde på diesles överlag. Så har det varit i många år, men det är ju svårt att spå hur framtiden ser ut. Min gissning är absolut att bensinaren kommer ha en större procentuell värdeminskning de kommande två-tre åren. Framtidsbränsle är det garanterat inte, men det är ju inte bensin heller. Cross Country eller ej. Svenskar vill ha fyrhjulsdrift ändå.

Jag personligen kan tycka det är skönt med fyrhjulsdrift då bilen blir betydligt stadigare i snömodd, lättare att ta sig ut från prakeringen när bilen blivit inplogad i en snövall etc. Men om det är värt den större inköpssumman? njae...

Min givna kombination om det fanns är en T5 med AWD om det fanns. Troligtvis så kommer det senare.

Har för mig jag har: https://www.oljemagasi[…]

Drivremmar

Man kan skruva loss multihjulet och dra på[…]

Nej olika om du har diffbroms eller öppen d[…]

Avgassystem till volvo 940

Simons system är betydligt tystare än […]