Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Var kan man hitta en officiell graf över hur den femcylindriga 181/420 D4 (D5244T12) motorn presterar genom hela varvtalsregistret?
av andersuw
Gabriel skrev:Tack,
Släpper inte Volvo några officiella grafer över sina motorer?
Sannolikt är det den officiella grafen som visas här:

http://www.facit.com/se/test-volvo-v60- ... fulltraff/
av AndS
Det finns en tråd här i denna forumdelen som innehåller en mängd grafer och där de togs fram på begäran, så försök söka på olika namn så kommer du säkert att hitta den.
Jag fick vår motor 2,4/D5 med Polestar 205hk jämförd med nyare 215 hk där 205 hk hade förvånande bättre kurvor.
av andersuw
Gabriel skrev:Jo det kan nog stämma, dock inte till den motor jag efterfrågade tyvärr.
Sorry. Missade i hastigheten att det var den femcylindriga D4:an med 181 hk du sökte grafen för. Just den motorn kan kanske vara ovanligt knepig att hitta diagram för. Just den versionen tillkom väl sannolikt bara för att ha en diesel med samma effekt som VEA-motorn tillgänglig för dem som ville ha AWD och är ju redan på väg att fasas ur produktionen trots att den nyligen fasats in.
av andersuw
Av exakt vilket skäl behöver du grafen? Rätt mycket av kurvornas utseende går ju att sluta sig till med hjälp av de uppgifter som finns enkelt tillgängliga i sifferform: max moment med tillhörande varvtalsintervall samt max effekt med tillhörande varvtal.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]