Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skraxen
Hej har en 744 där det är nånting fel (antar jag) med helljusen

det här "vredet" kanske? som har 3 olika lägen vänster, mitten och höger, när det är till vänster så funkar allt bra men när man ska slå på helljuset så "tutar" det bara men de har jag för mig att de ska göra? men det ska vara igång när vredet är längst till höger men när det är till höger så funkar INGEN belysning alls på hela bilen men mätare funkar och bilen går bra

så någon som har en idé eller skrev jag lite otydligt?, inte jätte bra på att beskriva saker :D
av volvo244gle
Välkommen hit! :)

Så med ljusvredet på noll så funkar halvljus och allt som vanligt, men det går inte att tända helljuset - bara "ljustutan"?
Sen när du vrider upp vredet till ljusläget, så blir det helt mörkt? Både halvljus och instrumentbelysning?

Kan vara själva vredet, men känns spontant som något problem i elcentralen.
Lossa askkoppen samt plastlådan som ciggtändaren sitter i (två skruvar gömda bakom plasten runt cigguttaget) så kommer du åt centralen.
Kanske har reläet märkt "K" sagt upp sig, eller så har det blivit bränt i relähållaren eller vid någon säkring.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är kanske någon form av automatiskt halvljus som gör att det fungerar i 0-läget, då fungerar helljuset som det ska. D.v.s bara ljustutan fungerar. Det sitter/har suttit starkare lamor i hel/halvljuset kanske? Det kan ställa till det.

Mvh
Lennart
av Skraxen
volvo244gle skrev:Välkommen hit! :)

Så med ljusvredet på noll så funkar halvljus och allt som vanligt, men det går inte att tända helljuset - bara "ljustutan"?
Sen när du vrider upp vredet till ljusläget, så blir det helt mörkt? Både halvljus och instrumentbelysning?

Kan vara själva vredet, men känns spontant som något problem i elcentralen.
Lossa askkoppen samt plastlådan som ciggtändaren sitter i (två skruvar gömda bakom plasten runt cigguttaget) så kommer du åt centralen.
Kanske har reläet märkt "K" sagt upp sig, eller så har det blivit bränt i relähållaren eller vid någon säkring.
Tack så mycket :D

Ja det blir helt mörkt till höger.. K reläet, hur ser man om det har gett upp?
av Catoxxo
Låter precis som om ditt ljusrelä har gett upp, det tidigare nämnda som är märkt K. För att kolla så att elektroniken i bilen fungerar så kan du bygla reläanslutning 30 och 87 där reläet ska sitta, med ljusvredet i det läget som inte fungerar i dagsläget.
Fungerar allt som det ska då så har du ett dåligt relä.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]