Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av justmakemyday
Nu blir jag galen, kör en Volvo S70 som gått 23 900 mil. Bytte till vinterdäck flera månader sedan och bilen började vibrera vid ca 80 km/h, börjar märkas redan vid 70 km/h och håller i sig över 100 km/h. Vibrationerna känns i hela bilen oavsett gaspådrag eller ej - och jag tycker mig känna dem i ratten. Sedan dess har jag provat:

1. Balansering av alla 4 hjulen - TVÅ gånger. Har bra däcktryck och nya däck på mina plåtfälgar. Problemet kvarstod.

2. Byta av spindelled (i praktiken länkarm - pga min enda 2:a på besiktningen). Problemet kvarstod.

3. Rengöring av fälgarnas insida vid biltvätt. Problemet kvarstår.

(I somras bytte jag till äldre fjädrar på framvagnen från en annan s70, men hade inga problem kopplade till vibrationer alls efter detta så känns ändå som att att jag kan utesluta det som en orsak - men skriver ut det ändå, pga famlar efter halmstån.)

Vad återstår att göra? SNÄLLA hjälp kan ju knappt använda bilen för att pendla till jobbet när det är så här. ??:-/
av Fritzell
Försvinner det om du byter till andra däck/fälg? Isåfall är ju fälgarna defekt, är det proffs som gjort balanseringen?

Om det inte hänger ihop med däck och fälg ät det något som är allvarligt fel och de bristerna hade de förmodligen upptäckt på bilprovningen.
av sensonic
Nja, allvarligt och allvarligt...

Håller med om att hjul är nummer ett att kolla men det tycks ju vara gjort. Nummer två är väl bromsar.

Sedan kan man ju kolla styrstag och glapp i leder.

Motorns momentstag: Övre bakre och främre nedre.

Hjullager, håller inte i all evighet.

Drivknutar, kanske speciellt inre, men svårt att avgöra ens om man har dem helt nerplockade.

Sedan har vi stötdämparna som man inte byter bara sådär men om de suttit i hela bilens livslängd är det inte så konstigt om de tappat spänst och det har kanske blivit ett dödläge runt deras normalposition där det kan glappa några mm.

Jag vet själv att detta kan vara otroligt enerverande och svårt att hitta orsaken i vissa fall. Sticker ut hakan och gissar på dämpare fram eller hjullager fram. :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hur är vibrationerna följer dom hjulets hastighet? Om ja kolla drivaxlar, hjulager och även däck och fälgar :) känns vibrationerna i rumpan så är det på bakhjulen felet är känns vibrationerna i ratten så är det vid framhjulen felet är.
av bendel
hej! hade precis samma symtom på min s70,vibrera vid 60-100 km/h.kändes mest vid 70-80.orsak var vänster hjullager som va dåligt,hissa upp bilen ock snurra på hjulet samt lägg fingertopparna på fjädern,känner du vibrationer i fingrarna när hjulet snurrar så är nog lagret på sista versen.hoppas de ordnar sig för dig.m.v.h bendel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bara hissa upp bilen och rycka och slita i hela fram- och bakvagnen, och se om det glappar någonstans. Ryck och slit i hjulen (alla 4) också. Testa även fjädringen när bilen är på marken. Det är bara gunga på bilen, se så det inte låter något konstigt eller att den inte fjädrar som den ska, t ex gungar 5år efter du slutat gunga på bilen.
av Schmoyoho
Får lite intryck av trådstarten att vibrationerna uppkom i samband med att du lade om till vinterdäck? Eller hade du vibrationer innan du lade om till vinterhjulen?

Försök få tag på någon som kan snurra hjulen lösa, typ på en balanseringsmaskin. Syns ganska snabbt om något hjul är skevt. Jag skulle nog också kontakta ett företag som håller på endast med däck och fälgar. Fick mina vinterdäck monterade och balanserade på en stor volvo-aukt. verkstad och riktigt otrevliga vibrationer på köpet. Så tydligen går det utmärkt att klanta till en däckbalansering. (trodde de var skeva först och vände mig till just en däckfirma som konstaterade att de var helt runda).
av Stoffy
Detta låter som precis samma problem jag har haft på min 854 2.5SE Automat -96 i över 6 månader. Strax innan 80km/h så börjar bilen vibrera eller snarare skaka eller göra minimala skutt upp och ner i vad som upplevs framdelen av bilen. Ökar jag hastigheten till 90km/h så avtar det för att vid ca 100km/h i princip vara helt borta. Det är alltså inte klassiskt "skak i ratten från sida till sida" som vid obalanserade hjul utan man känner det både i golvet och i ratten och det känns absolut helt annorlunda än vid vanlig obalans. En annan sak som är intressant är att det inte alltid inträffar och hur kraftigt det skakar varierar från gång till gång.

Bilen är precis nybesiktigad utan några anmärkningar och saker som nyligen bytats utan att påverka saken är:
Två olika uppsättningar fälgar och däck varav en uppsättning har helt nya däck och är välbalanserade utan någon som helst skillnad.
Nya stötdämpare fram
Nya övre fjädersäten och fjäderbenslager
Nya stabilisatorstag
Nya yttre drivknutar

Jag har googlat på detta problem på både svenska och utländska sidor under en längre tid men inga av de trådar i diverse forum där problemet tagits upp verkar en lösning som faktiskt fungerat presenterats så jag hoppas denna tråd kan bli annorlunda :)

De tips som verkar vara generella är:
1. Motorfästen (där inkluderas allt från bakre hydrauliska fästet till höger nedre fäste och båda momentstagen). Jag har gjort en visuell inspektion av högra nedre fästet samt båda momentstagen och de "ser hela ut" vilket i praktiken betyder att de inte har ramlat i bitar, men då jag även lider tidvis av hård växling mellan 1an och 2an vilket ju om jag förstår rätt kan orsakas av dåliga fästen kommer jag sannolikt börja med att byta motorfästen oavsett vilket.
2. Drivaxlar - Här verkar anledningarna som presenteras vara allt från obalans i drivaxlarna, dåliga inre drivknutar och stödlagret (sitter väl ett sådant på ena drivaxlen?) kunna vara anledningen. Om inte nya motorfästen löser problemet så antar jag att detta blir min nästa punkt.

Nu ska man bara få tid att göra jobbet och väder som tillåter att man gör detta utomhus på en grusplan :(
av sensonic
Lurigt.

Hjullager verkar du inte heller varit på. Vidare har jag ibland funderat över subframebussningarna. Kan de vara försvagade så hela drivlinan kommer i någon självsvängning?

På min bil är även bussningarna som håller främre krängningshämmare mot subframe tämligen spruckna. Rätt tjurigt att byta så jag har inte gett mig på dem än.

Får som sagt se om ett par veckor då sommarhjulen ska på igen om mitt är löst eller ej. Jag har inte känt av det efter byte av fjäderben, hjullager fram och vinterhjul.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]