Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle fylla på olja, såg ut såhär under oljelocket. Torkade bort det, har tittat igen ny och tycker att det blivit lite nytt. Inte alls så mycket som på bilden dock. Läst mig till att det kan vara kondens om det är lite, men vad anses som lite? Bifogar bild på hur det ser ut.

Det är ingenting på oljestickan eller så, den oljan ser fin ut. Bör jag bli orolig eller är det normalt? Det är en V70 2.5FT 2009 alltid körd på bensin om det har någon inverkan.
Bilagor
DSC_0114.jpg
klet i oljelocket
DSC_0114.jpg (314.57 KiB) Visad 3729 gånger
least skrev:Det ser ut att vara rejält med vatten i det kletet. Har du märkt ifall bilen förbrukar kylvätska?
Hej. Nej inget jag tänkt på, har ingen koll på hur nivån låg tidigare men den ligger inte för lågt eller så nu. Men kan inte svara på om det minskat :shock:
Kör man mkt korta körningar brukar det ha en större tendens till att grumla till under locket. Behöver inte nödvändigtvis vara ngt fel Då den kondens som bildas inuti motorn av fuktig inkommande luft knappt hinner ventilera ut då det mest är korta körningar.
Åk till en motormek som kan kolla upp det lite noggrannare kan nog vara tryggt. Ett litet läckage kan snabbt bli stort och då riskerar man att bli ståendes längs med vägen...
Gameburg skrev:l Då den kondens som bildas inuti motorn av fuktig inkommande luft knappt hinner ventilera ut då det mest är korta körningar.
Kondensen kommer inte bara från fuktig luft, den kommer framför allt från förbränningen. När bensin förbränns blir det vattenånga och koldioxid. 1 liter bensin blir ca 1.5 liter vatten och ca 3.5 kg CO2 vid förbränningen. Lite av detta tar sig förbi kolvringar och ventilstyrningar.

Om motorolja inte kommer upp över 100 grader ända ut i påfyllningsröret kommer vattnet att kondensera där och bilda guggan med oljan.
VolvoB20 skrev:
Gameburg skrev:l Då den kondens som bildas inuti motorn av fuktig inkommande luft knappt hinner ventilera ut då det mest är korta körningar.
Kondensen kommer inte bara från fuktig luft, den kommer framför allt från förbränningen. När bensin förbränns blir det vattenånga och koldioxid. 1 liter bensin blir ca 1.5 liter vatten och ca 3.5 kg CO2 vid förbränningen. Lite av detta tar sig förbi kolvringar och ventilstyrningar.

Om motorolja inte kommer upp över 100 grader ända ut i påfyllningsröret kommer vattnet att kondensera där och bilda guggan med oljan.
Bra förklaring!

Jag kör oftast endast till jobbet, ca 6 km. Ibland blir det även kortare sträckor, har en dieselbil som jag kör mer långt med. Kanske får ta bensinslukaren på långturerna ibland också! :D
Kimmen90 skrev:Min diesel ser ut på detta vis
Kör 9 av 10 resor 3.2mil tur och retur.

Du kanske ska ta cykeln de 6km till jobbet ist.

Bild
Det gjorde ju min dag, att bli föreslagen att cykla i ett forum för bilar. Finns det inga kriterier för att bli medlem? :wink:

Nä men skämt åsido, cykla kan man göra i stora städer, inte efter en 90 väg utan cykelbana på norrlandskusten. Möjligtvis på sommaren, men då har man ju semester!
SebastianJ skrev: Det gjorde ju min dag, att bli föreslagen att cykla i ett forum för bilar. Finns det inga kriterier för att bli medlem? :wink:

Nä men skämt åsido, cykla kan man göra i stora städer, inte efter en 90 väg utan cykelbana på norrlandskusten. Möjligtvis på sommaren, men då har man ju semester!
Hehe överväga elbil då kanske?

Finns det inte risk med att vevhusventilationen fryser sönder när det ser ut på det viset.

Torka bort klägget, kör en långsträckare med blyfot och vid nästa service ber du de se över vevhusventilationen ☺

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]