Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Instrumentbelysningen lyser ibland inte när jag startar bilen, ibland lyser den och alla lampor i den fungerar, ibland lyser den i början för att sedan slockna, om jag vrider på ljusvredet till 0 för att stänga av alla lyktor så går ibland höger positionsljus glödlampa (den över blinkers i fram). Jag tror mig också märka att bränslepumpen under bilen slår på och av när jag vrider på ljusvredet. Vindrutetorkaren fungerar inte bra i läge 1 när instrumentbelysningen inte fungerar.

Var ska jag titta någonstans? Jag har letat en hel del efter kabelbrott, men har lite begränsat med tid.
Tek2kale skrev:Var sitter dessa jordningar? Hur ser jag om dom är dåliga?
Är inte helt 100 på var hastighetsmätaren jordas, förmodligen i elcentralen som sedan jordas i höger A-stolpe jämte bränsleboxen Dessa jordpunkter finns
-Jordpunkt insida främre högra hörn motorrum
-Jordpunkt insida främre vänstra hörn motorrum
-Batteriminus till jord chassie
-Batteriminus till jord motor
-Jordpunkt insida höger A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt insida vänster A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt bakre högra hörn på ram under tunnelkonsol
-Jordpunkt under bakruta (elbakruta)
-Jordpunkt insida bakstammen under lastutrymmet (kombi har två jordpunkter)

Dom som sitter insida främre hörn motorrum är "kända" för problem men den "största" jordpunkten är nog den vid bränsleboxen, förutom minuskabeln vid batteri och motor/kaross då. Du får titta på dom, det kan se "bränt" ut och känna så dom sitter fast ordentligt, att det inte är rostigt. Dom på insida främre hörn motorrum får man ofta ta loss (flatstift), borsta rent, e.v slipa försiktigt och kanske byta flatstiften på kabeln och sedan smörja in med olja. Insprutningssystemet jordas på insugningsröret och det kanske finns fler. Just H-mätaren är jag lite osäker på var den jordas

Mvh
Lennart

Mvh
Lennart
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]