NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dajo321
Tjenare!

Har nyss köpt mig en V50 2.0d 2006a. Är nöjd med bilen men tänkte göra ett oljebyte, filter och lite annat småpyssel närmaste månaden. Jag tänkte använda mig av eran kunskap och fråga om lite produkter jag läste om. Nämligen Pro Tecs olika rengörare, dom har ju en som heter Engine Flush man häller i en tillsats i motorn, låter den gå 15 min tappar ur oljan och i med ny. Sen har dom olika modeller för bränslesystem rengöring som såg intressanta ut också. Vad jag förstod verkade det vara seriösa grejer men jag frågar er om nån har erfarenhet. Jag sökte lite på forumet och det enda jag hittade var partikelfilter rengöring från Pro Tec.

Jag tänkte göra detta i förebyggande syfte.

Tacksam för tips.

MVH
av Dajo321
Tänkte att det inte skadar om jag ändå byter olja. Kan ju inte vara negativt att bli av med lite avlagringar?
av Perra_367
Generellt tror jag att man kan säga att så länge som bilen har fått ny olja enligt serviceintervall och att man använt olja av bra (rätt) kvalitet, då behövs inte den typen av produkter.

Om man å andra sidan använt fel produkter eller överskridit serviceintervallerna så tror jag inte att en "engine flush" skulle vara fullgod för det, det krävs grövre metoder då.

Men om du söker på nätet så kommer du hitta personer som använt denna typ av medel och som tycker att det löste deras problem.

Om du skulle prova, följ instruktionerna, kör endast på tomgång (ingen varvning.. ).

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]