Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas66
Eftersom denna fråga "Vilken Motorolja skall jag ha" dyker upp titt som tätt här på forumet så tänkte jag sammaställa lite fakta som jag tagit reda på efter några års "studerande" av detta med olika Tribologiska egenskaper mm.

Jag har själv läst och lyssnat på de med expertis inom området samt gjort egen "djupare analys" inom detta minst sagt stora område med Tribologi.
Det mesta har jag lärt mej på ett forum tidigare (Autopower "BMW ) där deras egen "Oljeguru" Johan B minst sagt bidragit med stora kunskaper inom detta område ( All Heder Johan B för Ditt stora kunnande :) )
_______________________________________________________________________________________________________________________________

Så till saken....

Oljor består av olika klasser,vad som bestämmer detta är olika standarder främst den Europeiska men även den Amerikanska standarden.

Vi Bilägare möter oftast den klass som är mest synbar på etiketten,dvs 0w30,5w30 osv.
Men den viktigaste står oftast i mindre text nämligen ACEA systemet.
(Association des Constructeurs Européens Automotives)

Sammanslutning av europeiska
biltillverkare inom EU, med uppgift att bl a samordna frågor rörande
smörjmedel till motorfordon.

De klassningar som anges är av största vikt för Din motor.
Mycket viktigare än Viskositeten ( exvis 0w30 osv ) för Din motor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En Tabell från OKQ8:as sida ( file:///C:/Users/Niclas/Downloads/Allt%20du%20behover%20veta.pdf )

A (Bensinmotorer) / B (Dieselmotorer) – Personbilar

A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav
Tunna oljor – 0W-30, 5W-30

A2/B2 Dagens normalkvalitet

A3/B3/B4 Superkvalitet – minst delsyntet krävs
för att klara kraven

A5/B5 Förbättring av A1/B1
OBS! En olja kan EJ vara både A1 och A3
eftersom detta är en fysikalisk omöjlighet

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så Vilken olja är rätt för Min motor då ??

Det finns en mängd hjälpmedel där ute på webben som enkelt klargör vilken olja Du bör/skall använda till Din bil.
OKQ8 har både "Oljeguiden" ( som hjälper Dej välja rätt olja men med OKQ8:as sortiment )
Samt Oljeöversättaren om Du föredrar ett annat märke än OKQ8:as märken.

Du väljer i oljeguiden först,därefter tar Du hjälp av oljeöversättaren när Du vet vilken OKQ8 olja som är rätt för Din motor.
Länk:
https://www.okq8.se/pa-stationen/motoro ... lsrc=aw.ds

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Är Min olja helsyntetisk eller inte ??

Ja denna fråga är lite klurig?
Ofta anger en tillverkare att oljan är helsyntetisk,men det stämmer faktiskt inte alltid !!
Ett sätt att kontrollera detta är att ladda ner ett sk "Säkerhetsdatablad"
I detta står det under avsnitt 13 ( kan varierar beroende på märke och land ) hur oljan skall sorteras.

En Mineralolja (Delsyntetisk) sorteras som detta ( Kod: 13 02 05 )
En Syntetolja (Helsyntetisk) sorteras som detta (Kod: 13 02 06 )

Men varför "Bluffar" olika fabrikat då ??

Jo Castrol vann ett mål i USA om att få kalla 5wxx oljor (Castrol Magnatech 5w30) för helsyntetiska för ett antal år sedan,och detta öppnade så att säga dörren för andra med att få distribuera den typen av oljor som "Helsyntetiska".
Det är ytters ovanligt att en 5wxx olja är av helsyntetiskt utförande,exvis 5w30,5w40 osv.
Men det finns de som är detta om än väldigt få !!

Oavsett detta så är de oljor på dagens marknad extremt välgjorda och klarar det mesta de utsätts för.
______________________________________________________________________________________________________________________________

Hur ofta bör jag byta oljan/motoroljan i min bil ?

Ja det är inte lika för alla kan jag direkt skriva...
Detta beror på olika faktorer.

*Hur lång körsträcka man kör årligen.
*Kör man korta sträckor under 1 mil dagligen.(Enkel Resa)
*Kör man långa sträckor över 5 mil dagligen. (Enkel Resa)
*Många start/stopp ( Stadskörning ).
*Kör man med släpvagn/Husvagn ofta.

Med andra ord är körsättet det som påverkar Din motorolja och motor såklart mest.

Man brukar även säga att "Din motorolja aldrig är bättre än Ditt Oljefilter"

Dagens "Pappersfilter" är väldigt underdimensionerat i förhållande till Motoroljans kvalitet.
Det jag menar är att ett Bil-oljefilter kan jämföras som ett skämt mot entreprenörs maskiners/lastbilars motsvarighet till detta.
Dessa har ofta "vatten/kondens avskiljare,större oljefilter (oftast 2st med tryckvakt som varnar/stänger av och ett annat tar vid när det första börjar bli tätt).

Vad händer om man åker för länge mellan intervallerna för byte?

Ja det som händer först är att filtret börjar bli tätt och när det blir svårt för motoroljan att filtreras igenom filtret så öppnar en tryckvakt/säkerhetsvakt i oljefilter-koppen.
Allt för att förhindra stopp mm.
Då detta inträffar passerar motoroljan "ofiltrerat" detta oljefilter och oljan bär med sej "skräpet" runt i motorn om och om igen !!

Fortsätter man köra på detta så kommer slutligen oljefiltret att falla sönder ( det är trots allt papper i detta filter ) och dessa rester kommer orsaka en smärre katastrof för cirkulationen mm.
Oljesilar,oljepumpar mm har uppvisat rester av detta material i många havererade motorer genom årens lopp.
Så Vikten av att byta olja med rätt intervall är av högsta grad för en funktionell motor/oljefilter.

Hur länge håller ett oljefilter då ??
Ja hur långt är ett snöre ? ;)
Skämt åsido,ett oljefilter håller mer än det serviceintervall som anges ( här talar Vi enbart om ett Original Volvo Oljefilter !!! ).
Med hållbarhet avses inte de "filtrerande egenskaperna" märk väl detta,utan innan ett filter havererar helt med sönderfall etc.

De filtrerande egenskaperna är av annan art,skit bildas och samlas i Din motor och detta tar såklart filtret upp med gradvis sämre filtrerande egenskaper som följd såklart !

Enl Mitt personliga tycke och smak samt den läsning/studerande jag avsatt inom detta i samråd med blandad expertis inom detta område så har Jag själv kommit till en slutsats att 1500 mil som en max-gräns för filtret.
Men detta är hur jag kör Min bil årligen,så kör man kortare sträckor dagligen samt färre mil årligen,ja då kanske 750 mil är mer passande intervall för bytet ( se nedan exempel ).

Hoppas detta kan vara till hjälp i denna "Djungel" av Tribologiska element Vi "häller" i våra kära ägodelar :)
Senast redigerad av 1 Niclas66, redigerad totalt 0 gånger.
Viskositeten avgörs av det som motorn är specad för samt bostadsort. 10W-40 är ingen höjdare i Naimakka där det blir rejält kallt så oljan inte ens flyter.
0W i norrland
5W i övriga sverige(under förutsättning att motorn inte ska ha 0W)

SAE 50 är en racing-olja för motorer som pressas till det extrema med höga varvtal, inget som är avsett för vanliga personbilar.....iaf inte volvo och andra lågpresterande personbilar eftersom volvo sedan typ 15 år tillbaka ska ha *W-30, men kan ta 40 i A3/B4.
En multigrade-olja med stort spann, t ex 0W-40 och 5W-50 är fysikaliskt svagare och klarar inte av långvarigt slitage särskilt bra. Då får man byta olja mycket oftare helt enkelt.
Det är därför lastbilar har 10.000 mils intervall med VDS4, 15W-40 och 10W-30 som har kortare spann mellan viskositeteslägena.

När det gäller Acea-klassningen är du på god väg, A3/B4 har den bästa smörjförmågan och smörjer allt som du skriver, men du missar att typ hälften av alla bilar ska ha Acea C-klassad olja, en olja med ytterst lite SAPS, alltså sulfataska.
Bilar med avancerad avgasrening, t ex trevägskat, kan ta skada av A/B-olja och får inte användas i den motorn.
Hej, en kommentar/fråga, om jag förstått saken rätt, vilket inte är säkert så rekommenderar Volvo att man använder A3/B4 oljor fram till runt 2006 och därefter A5/B5 oljor.
Är det så och varför, vad händer om man gör tvärt om?
av klacken
A5/B5 gör att du får lägre friktion vilket betyder lägre bränsleförbrukning och lite miljövänligare. Att köra påA3/B4 funkar men du får högre förbrukning.Tror det var -06 som lågfriktionsmotorer kom.
Hej igen, om A5/B5 alltid var bättre till alla motorer så skulle väl inte Volvo och oljetillverkarna rekomendera A3/B4 till vissa motorer. Det är ju lika dyra. Har hört att man inte ska välja " fel".
av nybbo
Hej du skriver att köra man under c:a 1.5 mil dagligen korta sträckor så rekomenderar du 2 oljebyte per år höst och vår jag personligen tycker det är lite mycket då får man räkna med c:a 1200kr bara i oljebyte per år olja+filter+hall hyra jag tror dom flesta byter 1 gång per år. Själv byter jag en gång per år i mitten av maj och oljan är i mycket gott skick när jag byter kör mycket korta sträckor med bilen på vintern men försköker ändå köra lite längre med bilen när jag väl kör med den c:a 7km-12km för att köra den varm det blir väl c:a 1200-1300 mil mellan oljebytena och försöker att vara riktigt noga med bilen överlag byter delar på kärran så fort jag misstänker något fel kör v70 t-5 06 hare bra och sköt om era bilar så mycket man har tid med och plånblok därerfter. :D :D
av andersuw
nybbo skrev:då får man räkna med c:a 1200kr bara i oljebyte per år olja+filter+hall hyra
Man kan definitivt komma undan med mindre. Jag har servat min V70 T5 -02 själv i ganska många år numera och oljebytet brukar gå på ca 700, varav ungefär 400 för oljan (Biltema helsyntet 5W-40, A3/B3/B4), 100 för filter plus bricka till oljepluggen (Volvos) och 200 för hallhyra (OKQ8). Men jag byter ändå bara en gång om året trots att jag enligt TS rekommendationer nog borde byta dubbelt så ofta. Har ändå funkat bra så här långt. Oljan ser frisk ut (gyllenbrun) ganska länge efter det att jag bytt och bilen visar inga tendenser till ökad oljeförbrukning. Har gått runt 26000 mil vid det här laget och förbrukar runt en liter per 1000 mil. Runt halva den årliga körningen på omkring 1200 mil sker i samband med semester och då blir det i huvudsak "snäll körning" (långa sträckor på landsväg), dock ofta med en del av körningen i bergig terräng. Resten av året blir det dock en hel del "stygg" körning (mycket kallstarter, korta körsträckor i stadstrafik).
Användarvisningsbild
av MathiasS
Märklig rekommendation. I första inlägget.

Man ska göra det enkelt för sig och hålla sig till det som funkar.

Köp olja efter volvos rekommendation vad gäller viskositet och kvalitetsklass. Byt en gång om året, oftare om du kör svinlångt varje år.

Köper man olja utrikes kostar den bästa sorten under hundringen per liter, väldigt lite pengar att spara på billigare blask med andra ord.
av Niclas66
Milktrucker:
Nät det gäller ACEA klassning ar antar jag att den länk till OKQ8:as sida olje guiden talar om detta om man söker olja till sin bil.

Nät det gäller 50 oljan så har du (Milktrucker) fel.
Äger en Audi A4 1,8t som kräver 5w50 oljan.
Inte pga läckage utan en fabrik rekommendationer !
Detta för den hydrauliska kedjespännaren till kamaxlarna.

Förövrigt avsåg jag bara att hjälpa till med information angående motorolja.
Känns lite konstigt med tanke på Era reaktioner mot detta ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]