Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

körde svärmorsbil igår som är en Opel Corsa från 2014 med 1800mil på mätaren, och skulle bromsa till och dom tog nått så in i h*lvete, och då börjar man ju undra va f*n är det för fel på min bil då, det känns liksom inte som att det nyper tag ordentligt man får nästan trycka hårt i botten för att det ska ta, så skall det väl ändå inte vara?

har 316mm skivor fram vilket borde nypa bra

Mvh
Andreas
av least
En corsa väger avsevärt mycket mindre än din bil. Bara pga det kommer bromskraften att "bita" mer. Har en corsa samma typ av bromskraftsfördelning som en V70 eller nyper den bara åt hårt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Rent generellt så är belägg som tar direkt värdelösa vad det gäller uthållighet. Belägg som man får trampa lite för att de skall är i 99% av fallen ett bättre belägg.
av Jäverhammar
Upplever att vår XC70 har riktigt bra bett samt att de är lättdoserade dvs. Att jag iaf kan beräkna tämligen exakt vilket pedaltryck jag behöver för att stanna på en viss sträcka utan att ändra pedaltrycket under inbromsningen. Detta är inte fallet på många andra bilar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hur slitna är belägg och skivorna bak på Volvon?

Jag fick FÖR bra bromsar bak när ja bytte skivor och till EBC belägg bak. Man bör ha samma typ av belägg runt om.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag kör ebc röda o brembo skriver runt om funkar kanon biter något bättre än orginal men skitar inte ner lika mycket

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]