Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Palvi
Är i lite knipa, Skulle hjälpa polaren igår att byta bakre stötdämpare på hans v70 AWD 2003. Var mycket krångligare än förväntat. Är inte nivomatic.
Till slut fick vi bort den ena dämparen (hela benet), men vid montering så får vi inte upp fjäderbenet i sin placering mot golvet så att vi kan skruva fast det. Jädrans trångt med diverse bärarmar. Det som jag tror ställer till det är att jag tycker hjulupphängningen är högre upp mot golvet på den sidan som vi arbetar på jämfört mot andra sidan och därmed trängre. Höll på 6h med en stötdämpare igår!! Har hittat en guide som beskriver förfarande på den här typen av dämpare. Men det hjälper mig inte just nu. http://www.volvoxc.com/0/resources/how- ... -shock.pdf

Jag lossade på stabstaget, tog spännband och försökte dra ner hjulupphängningen för att få bättre plats men det stretar emot. Någon som varit med om något liknade? Har slut på idéer och bilen står dumt till. :(
Efter att ha sökt på nätet i några timmar så har jag hittat:

The one tool you absolutely need is the cargo strap. The rear suspension is preloaded slightly. When you remove the shock assy, the lower control arm will snap upwards a couple of inches. Without the strap, you'll never get the shock back on the lower mounting stud. The cargo strap is hooked to the lower outboard side of each lower control arm, then a lot of tension is applied. This results in the control arms being pulled downwards the appropriate distance. Get the largest strap you can find - I started with a small light duty unit that wouldn't do the job. I had to run to Home Depot for the biggest one they had! The cargo strap procedure may sound makeshift, but it is per VADIS.

Så nu är bara frågan hur faan ska jag få ner länkarmen i rätt position igen :evil:
Svarar mig själv då jag nu löst problemet.
Ifall någon får samma problem som mig så var min lösning att ta en sån liten domkraft som brukar ligga i bagageutrymme och sätta den mellan chassit och Länkarm och veva. Och dra åt spännbandet som man satt mellan Länkarmarna enligt beskrivningen jag postat. På så sätt kommer Länkarmen ner tillräckligt mycket för att föra upp fjäderbenet på plats.
BRAA att du avrapporterade detta. Heder åt dig samt kul att du lyckades
trots ingen hjälp från forumet denna gången.
:P

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]