jaderlof skrev:Vart tror du man kan köpa en sån då läderklädd airbag?
Har tyvärr inget bättre tips än din Volvo ÅF. Man får ha väldig tur för att hitta en någon annanstans misstänker jag.
jaderlof skrev:Vad menar du med konsol?
Kallas även signalring eftersom den innehåller den fjädrande del man trycker på när man tutar. Är en slags ställning i mitten av ratten i vilken man sätter fast andra delar såsom knappsatser och airbag. Inne i ratten finns även en svängningsdämpare som normalt följer med när man köper en ratt på skroten.
Notera att jag gjorde ett tillägg i mitt första inlägg rörande knappsatserna. Dessa är olika före och efter ansiktslyftningen 2005 och vilka du bör välja hänger på årsmodellen för din bil.
Notera också att det på vissa bilar finns en tredje knappsats, placerad på rattens baksida och avsedd för navigatorn (RTI). Den kräver att det finns eller görs ett hål i själva rattstommen för att kunna monteras. Har man inte RTI bör man förstås helst inte köpa en ratt som har den extra knappsatsen eller hålet för den eftersom knappsatsen då saknar funktion. Men den orsakar förstås ingen direkt skada. Har man däremot RTI bör man helst köpa en ratt som har hålet och knappsatsen även om hålet vid behov kan skäras ut i efterhand.
Det finns mer information om detta och andra ting i det mektips jag länkade till.