Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Beros
945 -91. Vindrutetorkarna var kraftigt fastfrusna vilket jag inte observerade. Satte igång dem, den vänstra lossade ok men ej den högra. Efter deisning så rörde den högra sedan inte på sig. Är det så att det finns en motor som via länkar driver bägge torkarna. Och då är det alltså inte motorn som pajat utan något i länksystemet. Jag försökte öppna enligt Hayes men hittade sen inte hur komma åt att kolla vad felet är. Svårt var det att få plåten mellan huven och vindrutan tillbaka. Huvens bakre gummidämpare var i vägen för att få plåten tillräckligt framåt för att bakkantens hakar skulle kroka i.
Tacksam för alla tips, även hur plåtens gummitätning skall läggas an mot vindrutan.
Bengt
Kan fläktens fel ha uppkommit vid försöket?
Har du haft bort torkararmen?? Det sitter en mutter under det korta plastskyddet där torkararmen sitter fast. Den (torkararmen) sitter på en "konisk tapp" ockhdet händer att det lossnar där. I så fall är det "bara" att spänna fast muttern, e.v lossa mutter, ta bort armen och borsta rent innan du sätter på den igen och drar fast muttern. Tänk på att torkarmotorn ska vara i "viloläget" vid fastsättningen

Mvh
Lennart
av Beros
Jo, nu är torkararmen loss. Den satt rätt hårt på den koniska bulten, som nog inte rör sig när torkarmotorn går. Jag antar att vajern i mekanismen har gått av och beställde en ny. Visst kan det väl vara nåt annat. Bör försöka hitta en plats att meka med bilen utan att det droppar snöslask i nacken.
Bengt

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]