Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crstonetto
Hej är det någon som har serviceschema vad som göres vid dom olika intervallerna för en Volvo xc70 2012 D5? Jag vet att service inträffar vid 30000km/år vilket som inträffar först men vad göres då? Tex Hur ofta bytes kupefiltret och luftfiltret och finns det någon intervall när glödstiften skall bytas? Har försökt få fram detta hur länge som helst men Volvo verkar verkligen vilka bevara detta hemligt.
Mvh crstonetto
av andersuw
crstonetto skrev:Hej är det någon som har serviceschema vad som göres vid dom olika intervallerna för en Volvo xc70 2012 D5? Jag vet att service inträffar vid 30000km/år vilket som inträffar först men vad göres då? Tex Hur ofta bytes kupefiltret och luftfiltret och finns det någon intervall när glödstiften skall bytas? Har försökt få fram detta hur länge som helst men Volvo verkar verkligen vilka bevara detta hemligt.
Hur har du försökt få fram schemat? Jag bad helt enkelt min Volvo ÅF skriva ut serviceschemat för min V70 D4 -15. Inga problem alls att få det gjort.
av crstonetto
Jag var tex inne på en Bilia i fredags och frågade och fick lite kryptiska svar men inget konkret och har sökt på nätet utan resultat. Min personliga tekniker jobbar på Upplands motor i Hammarby och känns lite långt för mig att åka ända dit för att få ett schema eftersom jag bor på andra sidan. Jag gjorde bara ett försök för att se om någon här på forumet hade det eftersom det är så kunnigt folk på detta forum.
av andersuw
crstonetto skrev:Jag var tex inne på en Bilia i fredags och frågade och fick lite kryptiska svar men inget konkret och har sökt på nätet utan resultat. Min personliga tekniker jobbar på Upplands motor i Hammarby och känns lite långt för mig att åka ända dit för att få ett schema eftersom jag bor på andra sidan. Jag gjorde bara ett försök för att se om någon här på forumet hade det eftersom det är så kunnigt folk på detta forum.
Det är klart att det finns ett schema som de kan trycka ut. Bara att säga att du vill ha det. Om din PST finns på andra sidan sta'n kanske du kan be honom mejla dig schemat istället för att skriva ut det. Alternativt kan han säkert skicka det med vanlig snigelpost. För min MY -15 är schemat inte längre komprimerat till en sida som det var tidigare utan täcker fyra sidor.
av crstonetto
Ja jag får försöka igen i morgon och få det utskrivet annars får jag kontakta PST och höra med honom. Har ägt bilen sedan i somras och vill även kolla vad som skulle gjorts innan. Den har nu gått ca 8000 mil och skall in i mars på service för första gången som mig som ägare av den. Tack för ditt svar.
av andersuw
crstonetto skrev:Ja jag får försöka igen i morgon och få det utskrivet annars får jag kontakta PST och höra med honom. Har ägt bilen sedan i somras och vill även kolla vad som skulle gjorts innan. Den har nu gått ca 8000 mil och skall in i mars på service för första gången som mig som ägare av den. Tack för ditt svar.
Ja jag tycker det är bra att ha lite koll på vad som skall göras även om man inte gör servicen själv. Har servat min V70 T5 -02 på egen hand sedan jag köpte den för åtta år sedan, fem år gammal och med ca 16000 mil på mätaren. Ingen poäng att låta Volvo serva den bilen. Men min "nya" lär jag ju låta Volvo serva ett antal år framöver med tanke på garanti och maskinskadeförsäkring.
av crstonetto
Ja du ringde precis Bilia nu och dom hade inte så dom kunde skicka eller Maila så det är inte så enkelt känner jag men får åka förbi som sagt på Måndag och säga till på skarpen hos en Volvo ÅF.
av andersuw
crstonetto skrev:Ja du ringde precis Bilia nu och dom hade inte så dom kunde skicka eller Maila så det är inte så enkelt känner jag men får åka förbi som sagt på Måndag och säga till på skarpen hos en Volvo ÅF.
Har själv inga erfarenheter av Bilia. Håller mig till Upplands Motor. Men av rapporterna här på forumet att döma överträffar Bilia gång på gång sig själva när det gäller bristande kompetens och/eller serviceanda. Serviceprogrammet finns förstås i VIDA och alla som jobbar på Volvo har säkert tillgång till VIDA. Bara att knappa in rätt bilprofil (som de troligen snabbt får upp med hjälp av ditt registeringsnummer) och sedan i tur och ordning välja Information, Reparation, Serviceprogram, 1 Standarddetaljer, service- och förbrukningsmaterial, 17 Service och underhåll, Underhållsservice samt till sist Serviceprogram och Underhållsservice anpassad.

Apropå dina specifika frågor skall kupéfilter bytas vid varje reguljär underhållsservice (men ej vid anpassad service vad jag kan se). Luftfilter skall bytas var 6000:e mil. Inget bytesintervall föreskrivet för glödstiften vad jag kan se.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]