Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en XC60 D4 AWD med spännande instrumentbelysning. Det är kombiinstrumentets och mittenkonsolens displayer vars bakgrundsbelysning emellanåt går upp på max. Det händer oftast vid skymning/gryning/grådaskigt väder men har också hänt när det är helt mörkt ute. I dessa lägen kan inte ljusreglaget reglera ljusnivån för dessa båda bakgrundsbelysningar. Det lyser alltså maximalt. Starkare än när ljusreglaget står på max.

Problemet är att ljuset från instrumenten/displayerna blir så starkt att det bländar, speciellt när det händer nattetid. Den akuta fixen är att lägga över en tröja över instrumentpanelen. Att lägga nånting över ljussensorn kan göra att ljuset börjar fungera normalt igen efter en stund, men inte när det är beckmörkt ute.

Övrig instrumentbelysning och knappbelysning fungerar som det ska. De följer det yttre ljuset och även ljusreglagets inställningar, precis som sig bör. Problemet rör alltså bara displayernas bakgrundsbelysning. Problemet har inträffat kanske två ggr/månad i snitt sedan jag fick bilen i juli. Verkstaden hittar inga fel.
Det låter som att du har fel på ljussensorn, den får väl för sig att det är dagsljus då när det blir ljust om instrumenteringen, och att du avhjälper problemet med att lägga för sensorn talar ännu mer för att det är det som är felet. Jag skulle försöka stå på mig att få sensorn utbytt eller iaf ordentligt i ordning gjord.

Nästa gång den händer, tänk på om det är precis kolsvart ute, eller om du möter en bil, passerar någon slags gatubelysning eller något!
Jag har en lite äldre bil, en MY07, men jag har en inställning någonstans där man kan välja hur bilen växlar mellan vad man kallar "dagläge" och "nattläge". I mitt fall är det hur stereodisplayen växlar mellan ljus och mörk bakbelysning men jag kan tänka mig det finns någon liknande inställning på din bil då den beroende på vilket läge den är i ändrar belysningens styrka inom vissa ramar.

Tror inställningarna var "grundläge", "mer dagläge" och "mer nattläge". Kräver tyvärr att du har VIDA+DiCE för att ändra. Om bilen är nog ny kanske du kan få någon verkstad till att göra det åt dig gratis?
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]