Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1047919
Hej alla, dett blir första posten i denna delen av forumen.

Min dotter har en 740 -90 med B230F som startar alldeles utmärkt när den är kall, men stannar efter ett par minuter på tomgång eller körning. Den spottar och går ojämnt för att ganska strax stanna helt.
Drar man ut kabeln till LMM så går den vidare. LMM är OK, så vad kan det vara.
Felkoder kan inte läsas ut då den boxen är trasig..

Det är bra med soppa, alla tänddelar är ganska nya .

/Thomas
#1048175
Om du drar ut kabeln till LMM-en "går" motorn över till, ett förprogrammerat "nödprogram" och bränsleboxen "styr" efter ett förprogrammerat program. Går motorn bättre då brukar det betyda att delen du kopplar loss är kass. Du kan "ta ut" felkoder på bränsle och tändboxen som väglednig i felsökande. Läs av och skriv upp alla felkoder. Det fins minst en eftersom du kopplat loss LMM-en. Radera sedan alla koder, kör en runda (minst en mil, gärna mer) och kolla koderna igen. Om boxen är trasig, försök fixa den. Det är ett jättebra hjälpmedel
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... KlJiKWKrdg

Mvh
Lennart
#1048198
Tack Lennart
Jag köper dina resonemang, men har tyvärr inte möjlighet att på ett snabbt enkelt sätt byta läsaren.
Jag är medveten om hur systemet fungerar i grova drag. Och att det är limp-home som gör att bilen går med urdragen LMM är sant, men LMM är kontrollerad och är OK (dessutom provat två som funkar i andra bilar).
Att bilen går OK med urdragen LMM tolkar jag som att något annat sänker bränsletrycket vilket får bilen att stanna, när det fetas till i limp home går det hjälpligt. Vad sänker trycket efter en stunds tomgångskörning ?

Hade bilen stendött helt efter en stund hade hag gissat Hallgivare eller lite mer långsökt tändspole, hade bilen även varit svårstartad när den var kall så hade jag gissat bränslepump eller liknande. Nu startar den lätt och går bra de första minuterna i körning eller på tomgång för att sedan bara gå med urdragen LMM.

/Thomas
#1048199
Lambdasonden "startar" inte förrän katen är varm, vilket kan ta någon km. Kanske har något med det att göra. Prova att koppla loss lambdan (bakom höger fjädertorn), starta kall och se om det händer samma. Är det gnista eller bränsle som slutar fungera. Diagnostikboxen funkar inte skriver du, är det själva boxen som är "fysiskt" trasig kan du skaffa en annan och byta den. Det är annars ofta att dom fungerar om man "dushar" den med WD40 eller liknande. Det kan vara kabelbrott eller dålig jord någonstans, alla givare liksom bränsleboxen jordas på insuget, i skruvarna som fäster railsen. Om du skulle få diagnostik boxen att fungera, kan du "köra" ett enkelt "självtest" av bl.a impulsgivaren på vevaxeln (du har detta istället för Hallgivare i fördelaren) och spridar/radioavstörninsreläet när motorn stannat. Har du kollat så tankpumpen fungerar? Öppna tanklocket och lyssna, det ska höras att det "surrar"

Mvh
Lennart
#1048204
Återigen tack..
Boxen är fysiskt trasig. Vi har ett elände att komma till en vettig skrot så allt man kan göra utan att besöka en sådan är att föredra..
Utan att verkligen ha kollat så säger jag att det är bränslet som spökar, detta eftersom bilen alltid går på startgas och att den fortsätter att gå så snart symptomen kommer om man drar ur LMM.
Jag skall kolla att dra ur lambdan till att börja med.
Det påstås att denna modell inte har förpump i tanken, kan det stämma ? För övrigt går som sagt bilen i limp-home vilket borde utesluta förpumpen eller tänker jag fel..

/Thomas
#1048223
Om bilen har en huvudpump under bilen (vid filtret) så har den också förpump i tanken. Det är enkelt att kolla, och på 740 årsmodell -90 är det med 99% sannolikhet så.

På årsmodellerna 91 och 92 försvann huvudpumpen under bilen, och sattes i tanken istället. (Då finns såklart ingen separat förpump.)

Jag tror inte heller att problemet har med bränslepumparna att göra.
#1048255
Temperaturgivaren kan man ju alltid kontrollmäta, om den krånglar kan man få ungefär sådana problem som du beskriver. Eller ännu enklare kan man koppla ur givaren. Om bilen stått i inomhustemperatur ska den starta och gå bra (åtminstone efter någon halvminut) utan givaren inkopplad. Om bilen stått utomhus i kylan kan du varmköra den någon minut först, och sedan koppla ur givaren. Försvinner problemet då så har du nog hittat felet. Det är alltså den bakre av de två temperaturgivarna i toppen, under insuget.

Nollställ felkoderna genom att ta ur säkring 1 någon minut innan du gör varje sådan "testurkoppling".

Bränslereläet och radioavstörningsreläet brukar också misstänkas när den gör sådär. Men då försvinner inte problemet om man kopplar ur luftmassemätaren – så om du är 100% säker på att det är så, så finns ingen särskild anledning att misstänka reläerna.

Kanske kan felet också ligga i luftmassemätaren, jag vet inte om den kan ge sådana symtom. (Fast den skriver du ju är ok, ser jag nu.)
#1048274
NilsO: Jag har kommit närmare...för den givaren påverkar definivt gången. Med den urdragen startar bilen inte (i kylan utomhus) efter lite varmkörning och problemen börjar komma smygande så drar jag ur den och gången stabiliseras under en stund för att senare börja igen. Pluggar man i den igen under gång så kommer problemen direkt.
Varför har jag två tempgivare kan man undra, för det sitter en tvåstifts framtill framför knacksensorn och denna med vitt kontaktstycke bakom...ett elände att komma åt dessutom.

/Thomas
#1048289
Den främre temperaturgivaren är för temperaturmätaren, den har ingen funktion för motorstyrningen.

Den bakre givaren är egentligen två: Ena halvan används av bränslesystemet, andra av tändsystemet. Rent elektriskt är det ett NTC-motstånd kopplat till vardera stift, och gemensamt jordade i metallhöljet, alltså i motorn.

Att det är separata givare för motorstyrning och instrument kommer sig nog av att instrumenteringen ärvdes från äldre årsmodeller, medan motorstyrningen byttes ut flera gånger under modellens livslängd. Senare Volvomodeller (typ 850 och 960) har gemensam givare för mätare och motorstyrning, men inte 240, 740 eller 940.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]