Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuxer
Har försökt att läsa mig till det jag kan om SWM. Men får inte riktigt kläm på vad jag borde göra. VIDA felkoden är "CEM-1A58, kommunikation med SWM-styrenhet. Signal saknas"
Räcker det med att åka till volvo och ladda programvara eller tyder detta på att SWM måste bytas?
Om det behöver göras görs det utan att ratten behöver tas bort?
Den tappade sina funtioner efter att jag haft ute batteriet några dagar för laddning. När jag sedan satte tillbaka det så funka inte helljus, blinkers och vindrutetorkarna går barar i ett läge.
Senast redigerad av 1 tuxer, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
tuxer skrev:Har försökt att läsa mig till det jag kan om SWM. Men får inte riktigt kläm på vad jag borde göra. VIDA felkoden är "CEM-1A58, kommunikation med SWM-styrenhet. Signal saknas"
Är du säker på att det är den felkoden du verkligen har? Enligt VIDA innebär CEM-1A58 problem med kommunikationen med PHM (telefonmodulen). CEM-1A5B gäller däremot kommunikationen med SWM. Som tänkbara felorsaker anges:

Spänningsmatning till rattstyrenhet (SWM) saknas.
Avbrott på jordledning till rattstyrenhet (SWM).
Kontaktresistans i anslutningar.
Avbrott på ledningar för CAN-låghastighetsnät till rattstyrenhet (SWM).
Rattstyrenhet (SWM) ej avsedd för denna bil, tex begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.

Om nu felet uppstod omedelbart efter din manöver med batteriet skulle jag misstänka att något gått galet med SWM i samband med att batteriet kopplades bort, särskilt om du inte väntade föreskrivna fem minuter efter att du tog ur nyckeln ur tändlåset innan du plockade bort batteriet. Tycker mot den bakgrunden att det kan vara värt att pröva omladdning av mjukvara till SWM. Innan dess skulle jag kanske också prova att bryta strömmen till batteriet än en gång (efter att ha väntat föreskrivna fem minuter) samt sedan koppla in det på nytt. Det är kanske föga sannolikt att det hjälper men det är ju också inget större jobb. Sedan kan det förstås ha hänt något hårdvarumässigt med SWM i samband med batteriomkopplingen också. En strömstöt (transient) som brände sönder någon komponent som ändå var på väg att ge upp.
av tuxer
andersuw tack för ett utförligt svar!
Helt rätt förväxla B med 8, skall vara CEM-1A5B. Dags för starkare glasögon.
- Batteriet togs bort efter bilen stått ett par dagar, så 5-minutaren kan vi utesluta.
- SWM har fungerat sedan vi köpte bilen för ca 1,5 år sedan, så förmodligen sitter det rätt hårdvara i.
- Testade att bryta strömmen igen enligt regelboken, hjälpte tyvärr inte.

Att ladda programvara kostar ca 450:- på en Volvo verkstad. Ser att jag kan köpa en SWM för ca 200:- på skroten från bilar som gått ca 15.000 mil. Om man köper en på skroten är sannolikheten stor att jag ändå måste ladda ny pgm.vara ?

Bifogat alla felkoder som dök upp
Bild
av andersuw
Vet inte säkert eftersom jag aldrig bytt SWM. Men om saker och ting är som det brukar funkar det utan mjukvaruladdning om du hittar en på skroten som har rätt artikelnummer och är samma CAN-generation (i ditt fall 2001). Men frågan är om du inte först bör prova omladdning. Du kan ju höra med verkstaden först om vad de tror. De kan ju ha sett detta förut och veta något om vad det sannolikt handlar om. Det är i och för sig inget jättejobb att byta SWM vad jag kan se även om ratten måste bort först. Dock är det knappast värt besparingen på 250 spänn om omladdning räcker för att avhjälpa felet.

När det gäller övriga felkoder skulle jag radera dem och se om de återkommer innan jag bekymrar mig vidare om saken.
av tuxer
Snackade med en verkstad i fredags men råkade nog på en meck som inte var h elt insatt i hur en S80 2001 funkar. Han var helt bomsäker på att man inte laddade mjukvara till swm.....
Men provar en annan verkstad på måndag.
Läser man bara "rakt av" Signal saknas, så känns det som det inte går att nå swm och om man inte får kontakt hur skall man då kunna ladda mjukvara. Men allt är ju inte alltid som det ser ut att vara.
Som sagt får bli att ringa en annan verkstad.
av andersuw
tuxer skrev:Snackade med en verkstad i fredags men råkade nog på en meck som inte var h elt insatt i hur en S80 2001 funkar. Han var helt bomsäker på att man inte laddade mjukvara till swm.....
Men provar en annan verkstad på måndag.
Tyvärr är det nog inte bara just S80 2001 som meken ifråga inte riktigt behärskar utan moderna Volvo-bilar överhuvudtaget. ;-) Så det låter som en klok tanke att byta verkstad eller i vart fall mek. Om du stöter på någon ytterligare som envisas med att det inte går att ladda mjukvara till SWM kan du ju alltid visa upp följande utdrag ur VIDA:

09: Steering wheel module (SWM)

Downloading software and replacing the control module

New software can be downloaded into the steering wheel module (SWM). When ordering software, the hardware and the software in the car is compared to the data in the Volvo central database. If the comparison is OK the software is downloaded to the control module.

If the comparison between the car and Volvo central database is not OK, the database is updated with the car configuration. When this is complete the software is downloaded.

The control module is integrated in the steering wheel bracket. The steering wheel must be removed to replace the control module.
tuxer skrev:Läser man bara "rakt av" Signal saknas, så känns det som det inte går att nå swm och om man inte får kontakt hur skall man då kunna ladda mjukvara. Men allt är ju inte alltid som det ser ut att vara.
Det skall nog snarare läsas som att kommunikationen vid normal drift inte funkar som den skall och behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte kan ladda mjukvara. Men om det faktiskt är ett hårdvarufel av något slag det handlar om kan förstås försök till mjukvaruladdning slå slint. Så även själva laddningsproceduren är ett slags test på vad det kan handla om. Det finns för övrigt en del kompletterande tester som man kan köra med hjälp av VIDA/DiCE i syfte att precisera felorsaken. Om du inte själv har VIDA/DiCE men hittar en någotsånär kompetent mek kan du ju höra dig för även om detta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av tuxer
Då har jag mha av eb granne som har vida felsöka ytterligare. Bla så fanns det en test där vida direkt försökte läsa ut felkoder från swm modulen. Men den fick ingen kontakt. Sedan skulle man kolla att tuta och varningsblinkers funka. Vilket dom gjorde mha det kunde man slutleda att swm fick någon form av spänning. Efter detta så plocka jag glad i hågen ur swm mer som en vild chansning för rengöring. Men inte heller det hjälpte. Nu vet jag iallafall vad en rattrulle är[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Så nu står jag i valet och kvalet om jag skall inhandla swm på skroten eller köra bilen till verkstaden först för att testa laddning av swm. Hoppas att verkstaden kan ge lite goda råd. Följetongen fortsätter....
av andersuw
tuxer skrev:Då har jag mha av eb granne som har vida felsöka ytterligare. Bla så fanns det en test där vida direkt försökte läsa ut felkoder från swm modulen. Men den fick ingen kontakt. Sedan skulle man kolla att tuta och varningsblinkers funka. Vilket dom gjorde mha det kunde man slutleda att swm fick någon form av spänning. Efter detta så plocka jag glad i hågen ur swm mer som en vild chansning för rengöring. Men inte heller det hjälpte. Nu vet jag iallafall vad en rattrulle är[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Så nu står jag i valet och kvalet om jag skall inhandla swm på skroten eller köra bilen till verkstaden först för att testa laddning av swm. Hoppas att verkstaden kan ge lite goda råd. Följetongen fortsätter....
Tja om du nu ändå kommit så långt att du rivit ned alltihopa kanske det är väl så enkelt att köpa en SWM på skroten om du kan hitta en med rätt artikelnummer och rätt årsmodell för små pengar. Apropå rattrullen så skall den enligt VIDA nollställas om man demonterat den. Står i VIDA hur man gör så du får gå till grannen igen. ;-) Rattrullar är kinkiga små ting så man måste vara varlig med dem. ;-)
av tuxer
Undrar om man verkligen behöver nollställa den om man använt spärrskruven eller om man bara gör det när man monterar en ny eller glömt spärrskruv. Vad skall man annars med spärrskruven till ? :roll:
Nu e iallafall en SWM beställd. Artikelnummer och mjukvaruladdningsnummer är de samma som sitter i min bil.
av andersuw
tuxer skrev:Undrar om man verkligen behöver nollställa den om man använt spärrskruven eller om man bara gör det när man monterar en ny eller glömt spärrskruv. Vad skall man annars med spärrskruven till ? :roll:
Nej om du spärrat den i rätt läge när du tog bort ratten bör du inte behöva nolla den.

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]