Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av discokaj
Hejsan

Var idag och besikta min "ny" inköpta XC70 2013 med delbart drag. Självklart kollade jag allt på bilen när jag köpte den förutom draget (mer än att det låg i bakluckan) Nu på besiktningen får jag självklart just en 2:a på dragkroken. Jag får på dragkroken utan problem och den går på upp till gröna markeringen, och kroken sitter stenhårt. Men det spelar ingen roll åt vilket håll jag vrider nyckel så kan jag trycka ner själva låsningen på kroken och den går och ta av, och som jag förstod det hela så är det den jag fått en 2:a på?

Hur löser jag detta? Har badat nyckelkolven i 5-56 och vrider och vänder utan problem på nyckeln, övriga delar rör sig utan problem. I övrigt ser knappt dragkroken använd ut och det finns inte ett tecken på några skador på nycklar eller krok.

Tacksam för att ni tar er tiden! :D
Vadå måste låset gå att låsa fast?

På min tre bilar som ja har haft delbart drag på har ja aldrig använt någon nyckel. Nu på nya fick ja vrida en stund tills jag fick det i upplåst läge. Nyckeln tänker i alla fall inte ja använda.
Nu har jag ju smörjt upp låset så nu går den att sätta fast draget i bilen, vet inte om det gick det på besiktningen. Hon sa bara den här är trasig den går inte låsa. Får väl åka ner till volvo imorgon och se vad regelboken säger. Enligt mig är det användarens uppgift om man vill "låsa" fast draget i bilen, Huvudsaken är att det sitter godkänt fast i bilen.
Jag måste montera dragkroken så här:
Vrid på vredet motsols för att dra undan spärren.
Sätt kroken en bit in i hållaren i bilen.
Släpp vredet.
Tryck till ovanpå kulan (med skyddet på, om kulan är smord...) så kroken snäpper ner i låst läge.

I det sista momentet både fastnar kroken som den ska och vredet spärras, så att det inte går att öppna utan att trycka det inåt först.
Men om jag håller vredet i öppet läge, trycker dit kroken och sen släpper vredet, så smäller det inte till så att spärren går i läge och vredet låses.
HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]