Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg på Bytbil.com att det är massa osålda V40 T5 Carbon Edition. :shock: Lockar inte den alls? Är det T5 som skrämmer bort folk?

Man får en unik V40 med massa utrustning, dessutom med T5 automat + Polestar. Vi pratar ju samma pengar som en "naken" V40 D4 automat R-design.
Har själv lite svårt för kolfiber, tycker det ser billigt ut fast det i själva verket är dyrt
Jag tycker den är attraktiv! Jag gillar fälgar, klädsel och de röda bältena, och det faktum att den ger 400Nm :-) En riktigt läcker bil som jag gärna skulle provköra.

Det som begränsar framgången tror jag är följande.

-Det som säljer som smör idag är diesel.
-De som lägger mycket pengar på en Volvo vill ha diesel, AWD och automatlåda. Och ofta mer utrymme.
-Många som köper en normal bil med bra prestanda vill ha AWD.
-Volvo har "alltid" haft svårt att nå ut med sina prestandabilar i Sverige. Backa 10 år, då sålde Saab rätt många 9-5 Aero, men Volvo knappt några V70 T5. T6 är mer eller mindre en raritet.
-Kampanjer på andra modeller gör att många väljer en XC70 för samma pengar. Förnuftigare, men tråkigare.
-För de pengar som Carbon Edition kostar finns mycket annat att välja på om man vill ha en rolig bil.

Jag tror att V40CC T5 AWD Carbon Edition hade sålt bättre. Hade de gjort en V40 D4 (Polestar) Carbon Edition hade den sål myket bra, men inte varit lika rolig.
Jag håller med om att awd hade varit väldigt trevligt :wink:

Hade inte velat ha den som CC, men som sagt, awd på samma kaross hade varit fint! :D

Har bara kört XC90 i vinter men tog ut och körde V40in igår. Går som ett skott! En av mina bättre bilköp definitivt!! :-)-)
Jag min dummer trodde den var AWD... Där ligger nog lite av förklaringen då. Lägger man dom pengarna på en liten snabb och rolig bil vill man nog ha AWD tror jag. Det får nog till lite mer än ett kolfiberbeklätt tak och röda bälten för att man skall locka in den typen av köpare med den plånboken till volvohandlaren tror jag, om vi generaliserar lite.
Men förutom de speciella detaljerna på Carbon Edition så trodde jag att priset skulle locka lite iallfall. :)

När jag skulle köpa V40 D4/T5 R-design P* alt. V40 CC D4/T5 så var jag helt inne på att beställa en från fabrik. Då såg jag en T5 CE som precis hade kommit in till återförsäljaren. Efter räknande så visade det sig att förutom att den ser ut precis som jag vill ha den - dvs med snygga detaljer! Typ som att alla plast är lackad blanksvart osv. så var den dessutom betydligt billigare! Jag kan inte ha en V40 med panoramatak pga min längd, så taket i kolfiber med den höga takhöjden blev perfekt! :D

Spontanköp är inte dumt ibland! :wink:
Men hur många vanliga V40 T5 ser du ute på vägarna då? Vette f-n om jag ens sett någon.

CC T4/T5 AWD däremot ser man lite då och då. Jag tror inte bara det är CC man är ute efter när man gör det valet. En T5 FWD Carbon har ju ungefär samma listpris som V40CC T5 AWD summum. Jag vet vilken jag skulle välja av de två om jag var ute efter en liten, snabb och rolig bil.

Något som är bra prissatt är ju V40CC T4 AWD BE. Hade jag varit ute efter en kul liten volvo och inte kört så jättemånga mil per år och stått ut med automatlåda så är det nog den jag hade föredragit.
Jag personligen hade velat ha manuell låda och fyrhjulsdrift. Men jag är ganska ensam om att fortfarande vilja spaka själv.
XC90_Executive skrev:Jag håller med om att awd hade varit väldigt trevligt Hade inte velat ha den som CC, men som sagt, awd på samma kaross hade varit fint!
Någon som tror att det kommer i samband med facelift?

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]