Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sivan79
Hejsan
Har ett problem med min bil har vibrationer i växelspaken på 5 växel kan känna nåt på 3 ibland. Inte alltid samma vibration på 5 men ibland vibrerar det mycket. Kan hjälpa att släpa gasen så kan vibrationerna försvinna oftast när man växlar ner från 6-5
Ska till Volvo imorgon så dem får kolla på det.
Blir livrädd att det är nåt allvarligt !!
Några tips
Xc60 fdw 2014 D4

Mvh
En kompis (väninna faktiskt) klagade på att växelspaken vibrerade när hon körde. Hon gillade väl att hålla i den... Ja hrm, ursäkta. :lol: , lite under bältet kanske.

I vilket fall, hon hade rätt för den vibrerar ibland, tror det är mest vid gaspådrag. Jag slog bort det och sa att hon var överkänslig eller något. Men är det ett fel, vad tror ni här på forumet? Det är alltså väldigt lite, det kommer vid gaspådrag i höga växlarna men inte så det syns, känns litegrand bara. V60 D4 -15.
sivan79 skrev:Hejsan
Har ett problem med min bil har vibrationer i växelspaken på 5 växel kan känna nåt på 3 ibland. Inte alltid samma vibration på 5 men ibland vibrerar det mycket. Kan hjälpa att släpa gasen så kan vibrationerna försvinna oftast när man växlar ner från 6-5
Ska till Volvo imorgon så dem får kolla på det.
Blir livrädd att det är nåt allvarligt !!
Några tips
Xc60 fdw 2014 D4

Mvh
Ditt problem verkar klart värre än mitt vid en andra titt, vibrerar mycket låter inte så bra.
Uppdatering
Växellådan är vajer styrda och på nåt sätt kommer vajern emot nåt som drar med sig vibrationerna upp i spaken. Dem kommer att ta in bilen o kolla på det . Det är absolut ingen fara på nåt sätt :D
Jag har samma upplevelse med min 2015 XC60. För ca 6 månader sedan började missljud komma från motor trodde jag men av en slump märkte jag det upphörde när jag vilande handen på växelspaken. Jag upplever att vibrationerna är tilltagande och kommer nu över ett större varvtalsregister. Jag lagra upp åtgärden till nästa service.
Vi har precis fått tillbaka vår XC60 D4 - 2014 ifrån verkstaden då vi hade vibrationer på 5ans växel. Det är ett känt problem enligt Volvo. Nu fungerar den utan vibrationer igen.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Mrpandy skrev:Vi har precis fått tillbaka vår XC60 D4 - 2014 ifrån verkstaden då vi hade vibrationer på 5ans växel. Det är ett känt problem enligt Volvo. Nu fungerar den utan vibrationer igen.

Vet du vad verkstaden gjorde för åtgärd?
av Mrpandy
Zera skrev:
Mrpandy skrev:Vi har precis fått tillbaka vår XC60 D4 - 2014 ifrån verkstaden då vi hade vibrationer på 5ans växel. Det är ett känt problem enligt Volvo. Nu fungerar den utan vibrationer igen.

Vet du vad verkstaden gjorde för åtgärd?
Dom monterade ner växelspaken och bytte någon del, enligt verkstaden var det ett ganska vanligt fel. Den fick vara inne en dag, gick på garanti.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]