Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fullrulle02
Tjena
Har en V70 02 där bakre passagerarlås har börjat "kärva". Dvs låser inte alltid när man låser med fjärren.
På bilia säger man låsmekanism i dörren bytes för +4000:-
Otroligt irriterande att behövs kolla detta varje gång.
Någon som har billigare tips?
låskista från skroten, köp på samma artikelnummer som du har och byt den själv
hade likadant bekymmer med S60 2002 där bakre vänster levde ett eget liv
Användarvisningsbild
av wissel
Hade det problemet på min tidigare V70-01a. Började med att byta dörrstoppen
då den som satt där "skrapade" och det gick trögt, hjälpte ett kort tag. Sedan bytte
jag låskistan och vart av med problemet. :-)
Fullrulle02 skrev:Tjena
Har en V70 02 där bakre passagerarlås har börjat "kärva". Dvs låser inte alltid när man låser med fjärren.
På bilia säger man låsmekanism i dörren bytes för +4000:-
Otroligt irriterande att behövs kolla detta varje gång.
Någon som har billigare tips?
Har Bilia läst felkoder på bilen innan de ställde diagnos? Annars kan det vara klokt att få det gjort innan du vidtar någon åtgärd. Att låskistan är trasig är ett hett tips men det kan finnas andra också, t.ex. reläer i bakre elcentralen (REM). Oavsett vad det handlar om är det inte alltför svårt att fixa själv. Och som påpekas tidigare i tråden kan du köpa låskistan, om det är den som behöver bytas, på skroten för relativt små pengar.

Du hittar ett mektips på byte av hela bakdörren och alla bakdörrskomponenter här. Mektipset täcker också det mycket mindre jobb du har framför dig om du vill byta låskistan själv. Men du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa tipset.
Lånar tråden lite.
Har liknande problem med min V70 -02

När jag trycker på knappen, låser den alla dörrar. Men förardörren låser upp sig direkt.
Då låser jag upp på dosan, och låser igen. Då kan det funka. Eller så gör den samma sak.
Oftast funkar det inte på första försöket.
Ibland måste jag smälla igen dörren hårt för att det skall fungera.
Låter som låskistan på förardörren då antar jag?

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]