NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MechaniX
Min V50 D2 -12 (7800 mil) kan få för sig att dö när man trampar ner kopplingen för att bromsa in eller stanna. Spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, händer bara ibland och det är inget problem att starta igen.. Ser på varvräknaren hur den bara missar att hålla sig på tomgång och bara stannar.
Senaste servicen för 1000 mil sedan så påpekade jag att den dog emellanåt, men pst hittade inga felkoder och märkte inget under provkörning. Bränslefiltret dränerades, borde det ha bytts istället?

/MechaniX
Användarvisningsbild
av TommyP86
Just D2, 2,0D och 1,6D har inte sällan täta filter, och koppen full i vad som ser ut som "flagor" av nåt grått, rött eller svart. Ofta är det så mycket skräp i koppen att dräneringsskruven blir tät.
Lär komma från dieseln, men varför jag nästan aldrig hittat det i 5-cyl diesel vet jag inte.
Så mitt tips är att få filtret bytt. (Om det nu inte byttes vid 6)
Användarvisningsbild
av MechaniX
Återkoppling.. Filtret är nu bytt idag och pst såg inget om att det varit bytt tidigare. Har bara hunnit köra några mil och får väl se om det hjälpte.. 1300 kr fattigare blev jag iallafall :wink:

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]