Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Ja då var det årliga över för denna gången. (UA) :-)

Min XC90 2003 skall inte på valsarna vid bromstest enligt Besikt.mannen !
Förra året då jag absolut inte ville ha bilen på valsarna så var dom "tvungna" till detta!!
Idag säger man NEJ till bromsprov i valsarna!.
Undrar vad ni har för erfarenheter, min Vinkelväxel byttes 2012 och vad jag har fått mig berättat så var det Bilp.
som orsakade raset, dom lär ha betalat detta utan knot. Bilen hade då gått 6000 mil.
Idag var jag beredd med filmkameran utifall att dom skulle bromstesta på det viset, men det behövdes inte!?
Irriterande med vartannat år besked i denna frågan.
Hur gör ni alla andra med AWD?
Om man vägrar, vad händer då, tänker på nästa år för då lär väl andra bud gälla?
Och varför olika besked olika år?

Vill Moderator ha denna tråd i annan Kategori så = OK :-)
Användarvisningsbild
av johnnype
Har samma erfarenhet som dig, på min sista bilprovning så gjorde han på testen på väg eftersom bilen inte fick läggas på rullarna. Gången före så körde dom rullarna för det var minsann ingen fara.

Lustigt! Nya direktiv antar jag. Trodde att det berodde på en ny(anställd) besiktningsman innan jag läste ditt inlägg.

Nu funkar min vinkelväxel ännu som tur är, den stora snömängden som kom har bevisat det :)
av andersuw
Min V70 -02 skall upp på valsarna imorgon. Det är i sådana här lägen man är särskilt tacksam över att "bara" ha framhjulsdrift. 8) :wink:
av alfabet
Intressant inlägg. Gäller det alla fyrhjulsdrivna bilar? Själv har jag en xc70 2007. Ska besikta den första gången nu i år då jag köpte den förra året. Skulle gärna vilja veta hur detta egentligen ligger till innan jag åker in och besiktar bilen. Detta borde ju alla besiktningar veta om eller beror det på vart man besiktar. Vill f-n inte att awd blir förstörd efter besiktningen. Någon som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
av Perra83
Då jag inte åker AWD så är ja ingen expert, har bara snappat upp lite här genom åren.
Visco systemen bromsas ute på väg?
Haldex körs på rullar med tändningen på?
Användarvisningsbild
av wissel
Perra83 skrev:Då jag inte åker AWD så är ja ingen expert, har bara snappat upp lite här genom åren.
Visco systemen bromsas ute på väg?
Haldex körs på rullar med tändningen på?
Jag tror bestämt att på tidiga Haldex MÅSTE tändningen vara av eljest garanterat = Kaputt.
men men ingen som tydligen vet exakt, men jag kommer i all framtid att plocka fram Mobilen o filma OM dom vill på rullarna.....:-)
Vore intressant att veta vad som egentligen pajjar, typ Haldexen, Pumpen, Hylsan osv??
Användarvisningsbild
av milktrucker
Haldexen går i rullarna med tändningen av, dvs bilen kan ej upptäcka hjulspinn och hydraulpumpen går inte till kopplingen....
Men är det inte så att haldexens hydraulsystem även pumpas av rotationsskillnader på axeln?
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:Haldexen går i rullarna med tändningen av, dvs bilen kan ej upptäcka hjulspinn och hydraulpumpen går inte till kopplingen....
Men är det inte så att haldexens hydraulsystem även pumpas av rotationsskillnader på axeln?
Inte en susning men tydligen nya direktiv 2016, har väl blivit för dyrt med rasade 4WD för dom !?
av Schmoyoho
Jag har en MY07 => haldex gen III och på besiktningen invände jag lite försiktigt att den inte fick köras på rullar men de slog upp den i datorn och enligt dem var det okej. Inga problem med fyrhjulsdriften efteråt... ännu? De stängde av motorn i rullarna men behöll mig veterligen nyckeln i tändningslåset vilket, utan keyless, borde vara likvärdigt med läge 0...? Detta var i juli iallafall, då rekommenderade man ännu rullar för haldex-bilar.

Man kan tydligen be om ett "alternativt bromsprov" där de tvärnitar från någon viss hastighet, typ 50 km/h tror jag. Lite osäker på om man kan kräva det eller om det beror på besiktningsförrättarens humör den dagen...
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]