Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Snower114
Tjenare kära volvovänner!
Det började efter att jag kopplade min stereo helt fel och bilen skakade och vägrade gå upp i varv men blev bara värre och det kom vit rök efter några dagar och jag upptäckte att det var vatten i oljan (Troligtvis topplockspackningen) men kan verkligen lite elfel döda det? nu funkar inte ens tändningen och batteri är fullt!
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad menar du med "ingen tändning"? Är det ingen gnista eller ingen ström till tändlåset?

Mvh
Lennart
av Snower114
Ingen ström i tändningslåset, När jag kommer in i bilen funkar innerbelysningen i taket, vrider nyckeln ett varv och inga lampor tänds i mätarhuset, bränslepumpen gör inget alltså som om batteriet var dött och sen testar jag och tända taklampan och då glöder lampan och slocknar :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du vet att batteriet är full så är det dålig kontakt någonstans, annars verkar det som batteriet är tomt. Börja på batteriet och gör rent kabelskor, även minus, och kolla särskilt på pluskabelskons kabel/kablar som går till kupén. Sitter en kopplingsplint vid höger A-stolpe där en det delar sig från en kabel från batteriet till en kabel till elcentralen (säkringarna) och till en som går till tändlåset. Kolla även den grova pluskabeln på startmotorn, och kabeln mellan startmotor och generator. Om du tar ut askfat, plasten bakom och facket ovanför kan du (lossa en spärr på varje sida) dra ut hela elcentralen, vända på den, och se om det finns några "värmeskador" eller brända kablar där.

Mvh
Lennart
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]