Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMikeSweden
Hej.

I går när vi var ute och körde så tändes plötsligt min motorlampa i bilen. Jag tänkte fan nu tar vi oss inte hem långt ute på landsbygden i mörkret jag och barnen.

Men bilen gick som vanligt hela tiden trots att lampan var tänd hela tiden.

Är detta ett vanligt fel på Volvo V70 2001 ? Jag har nämligen inte haft bilen mer än ca 2 veckor.

Finns det något vanligt förekommande fel som detta brukar bero på?

Har ni några tips om vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Jazzy
Det är omöjligt att säga vad det beror på. Det kan vara så mycket, utan att det behöver att vara något allvarligt. Har själv en motorlampa som kommer och går lite. I min bil beror det på en krånglande lambdasond som verkar leva sitt eget liv. Om det beror på en dårlig lambdasond eller glappkontakt skall jag låta vara osagt tills jag får kollat det närmare. Du måste läsa ut felkoder för att få fram mer info, och det gör bäst med Vida/Dice. Kolla på forumet här eller blandt dina kompisar om det är någon i din närhet som har detta. Annars är det en Volvoverkstad som gäller. Lycka till :)
av knauande
Hej,

Fick du inget felmeddelande i färddatorn?

Ha en bra helg,
Knauande
knauande skrev:Hej,

Ha en bra helg,
Knauande

Nej inget alls. Kan det bero på att det redan finns ett meddelande om att jag måste serva min airbag?

Eller kan man få massor av olika meddelanden samtidigt?
av andersuw
MadMikeSweden skrev:
knauande skrev:Hej,

Ha en bra helg,
Knauande

Nej inget alls. Kan det bero på att det redan finns ett meddelande om att jag måste serva min airbag?

Eller kan man få massor av olika meddelanden samtidigt?
Du kan få flera meddelanden, ja. Tryck på knappen längst ut på färddatorspaken för att läsa vidare.
av gälleryd
MadMikeSweden skrev:Hej.

I går när vi var ute och körde så tändes plötsligt min motorlampa i bilen. Jag tänkte fan nu tar vi oss inte hem långt ute på landsbygden i mörkret jag och barnen.

Men bilen gick som vanligt hela tiden trots att lampan var tänd hela tiden.

Är detta ett vanligt fel på Volvo V70 2001 ? Jag har nämligen inte haft bilen mer än ca 2 veckor.

Finns det något vanligt förekommande fel som detta brukar bero på?

Har ni några tips om vad det kan vara för fel?
Jag hade samma problem, byttade 2 stk lambda, fortfarena samma problem, till slut byttade jag katalysator och alt var ok, bilan var en v70n 2.4t my 2000, 36.000 mil.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]