Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte791
#1042674
Har problem med att starta bilen när den är genom kall, det sitter en b230fb i den, har upptäckt att när den beter sig på detta sättet så blir den tvärsur stiften är riktigt blöta o det rinner Bensin ur slangen mellan luftfilterburk och insuget har en kallstartsventil monterad under insuget provade att rycka ur kontakten till den, och med den urkopplad så verkar den bli lättare att starta, har kallstartsventilen hängt sig ? Är det fel på något annat som styr kallstarten ? Har bytt tempgivaren till sprutet för ca två månader sedan köpt på Mekonomen, tacksam för svar på detta problem.
av Rådlös
#1042766
Har du kontrollerat att tändningen fungerar korrekt? Om tändgnistan är försvagad kan man mycket väl tänka sig att motorn blir svårstartad. Det kommer bensin men ingen (tillräckligt stark) tändgnista.
När bytte du stift, tändkablar, rotor och fördelarlock? Även tändspolen räknas in här. Detta är delar som slits. Inte bara mekaniskt utan mera med tiden.
av Matte791
#1042856
Fördelarlock,rotor,kablar och tändstift är på sin höjd en månad gamla och är köpta på bilia, gnistan är det inget fel på vad jag kan se, problemet är att bilen surar ned sig vid kallstart har man tur så kan den motvilligt hosta igång när den är kall,men har jag bara lyckats få igång den så är det inga problem att starta den varm startar hur lätt som helst men så fort tempgivaren gått ned mellan noll och ca 30 grader så blir det svårare att starta igen,har den stått över natten så är det hopplöst att starta igen, ryckte ur kabeln till kallstarts ventilen igår kväll eftersom det rinner Bensin ur slangen mellan luftfilterburk och insuget när den krånglar ska prova att starta upp den utan denna nu när den stått över natten.
av Matte791
#1042872
Kan meddela följande, bilen startade lättare nu men beter sig lite konstigt vid start, tomgång runt 1000 varv för att sedan flyga upp till 1500 varv vägrar gå ned till det normala även fast den är genomvarm, men stängde jag av och startade igen så låg den stadigt på 800 varv kan det vara luftmassemätare som lurar boxen på något sätt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1042925
En ordentlig rengöring av spjällhuset, ink. slipning med fint sandpapper (slitkanter), med efterföljande noggrann inställning av gasspjäll. Det ska vara helt tätt när stoppskruven är utskruvad några varv. Sedan noggrann inställning av stoppskruv och spjällkontakt. Passa även på att göra ordentligt rent i vevhusventilationen, oljefällan, tomgångsmotor och se till att alla slangar till och från sitter fast, är hela (även den lilla mellan oljefällen och insuget) och har slangklamrar (har dom inte original). Kolla även att slangen mellan LMM och spjällhuset inte är sprucken och byt gärna packningen mellan insuget och topplocket. Efter jag gjort allt detta har min B234F motor varit stadig som en klippa på tomgång. Flera här på forumet har provat att spraya startgas på insugspackningen för det ska avslöja en läcka (även jag) men det har ändå varit en liten läcka på packningen (även på min). Skulle det vara fel på LMM borde motorstörningslampan lysa och du får felkoder. E.v går motorn i "Limp Home Mode" också då.

Mvh
Lennart
av NilsO
#1042957
Kallstartspridaren ska bara aktiveras när det är riktigt kallt, långt under nollgradigt. Uppgiften -18°C står i någon bok men det exakta värdet kanske kan variera – men hursomhelst aldrig när motorn är varm eller ljummen.

Dessutom ska den bara arbeta när man kör på startmotorn – så fort motorn kommit igång så stängs den av oavsett hur kallt det är. (Kriteriet för att motorn "kommit igång" är att den en gång nått över ett visst varvtal, typ 500 rpm.)

Så om den blir lättare att starta när du kopplar ur kallstartspridaren, eller om kallstartspridaren verkar arbeta när motorn är ljummen (det rinner bensin), så måste det vara något som gör att bränslesystemet tror att motorn är mycket kallare än vad den är. Typ fel på temperaturgivaren (som du iofs bytt), eller kanske snarare dålig kontakt i kontaktstycket där.

Nu vet jag inte var du bor, men samma sak om kallstartspridaren arbetar när det t ex bara är några minusgrader.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1042965
NilsO skrev:Dessutom ska den bara arbeta när man kör på startmotorn – så fort motorn kommit igång så stängs den av oavsett hur kallt det är. (Kriteriet för att motorn "kommit igång" är att den en gång nått över ett visst varvtal, typ 500 rpm
Är det inte t.o.m att den fungerar bara när startmotorn går och "genom" en termotidkontakt. Kan i.f.s finnas olika styrmetoder, men så var det på svärmors B200F med LE-Jetronic. Där var det kopplat på det stiftet "mitt emot" stiftet från tändlåset, och där är ju ström bara när solenoiden är dragen. Hur en termotidkontakt fungerar hörs ju på namnet. Där sitter även en "värmetråd?" som värmer upp kontakten så kallstartventilen fungerar i princip bara ett startförsök så det går inte att "sura ner" den om allt är riktigt. Så var det på hennes Volvo 360 GL -88, men det några år sedan jag jobbade med den (typ 10 år eller så). Den såldes när hon blev för gammal att köra. Den skulle man sparat på om man hade haft plats, den hade bara gått 8000mil då alltid stått inne i varmt garage.

Mvh
Lennart
av Matte791
#1042969
Har idag bytt insugs packning för säkerhets skull, gjort rent och spjällhus och tomgångs motorn ställt in allt enligt anvisningar och har nu en grundvarv på 500,med tomgångs motorn ca 800 varv. Men problemet med att den inte går ned i varvtal inbillar jag mig kan ha att göra med kall startas anrikningen tror något lurar systemet att tro det ska gå i den mappen för stänger jag av och startar så är tomgången normal, går ju inte att mäta upp givaren på ett vettigt sätt, kan vara den som lurar boxen men den är ju inte gammal precis den är köpt på Mekonomen vet inte hur bra deras givare är,det jag vet är att det inte är bosch givare, men det ska väl inte ha någon betydelse, kan ju vara så att kallstarts ventilen inte stänger eller läcker av någon anledning.
av NilsO
#1042976
lennarte skrev:
NilsO skrev:Dessutom ska den bara arbeta när man kör på startmotorn – så fort motorn kommit igång så stängs den av oavsett hur kallt det är. (Kriteriet för att motorn "kommit igång" är att den en gång nått över ett visst varvtal, typ 500 rpm
Är det inte t.o.m att den fungerar bara när startmotorn går och "genom" en termotidkontakt. Kan i.f.s finnas olika styrmetoder, men så var det på svärmors B200F med LE-Jetronic. Där var det kopplat på det stiftet "mitt emot" stiftet från tändlåset, och där är ju ström bara när solenoiden är dragen. Hur en termotidkontakt fungerar hörs ju på namnet. Där sitter även en "värmetråd?" som värmer upp kontakten så kallstartventilen fungerar i princip bara ett startförsök så det går inte att "sura ner" den om allt är riktigt.
Det finns ingen termotidkontakt på LH-Jetronic, utan kallstartspridaren styrs av styrenheten, som använder den vanliga temperaturgivaren för information om hur varm motorn är. Jag tror inte den är kopplad till startmotorsolenoiden på 940.
av NilsO
#1042977
Matte791 skrev:går ju inte att mäta upp givaren på ett vettigt sätt
Jo, det går ju...

Ta ur bränsleboxen, mät mellan stift 13 (givare) och 19 (jord). Gör det när bilen stått över natten så du vet ungefär vad den ska ha för temperatur.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]