Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej skapade en ny tråd från min förra då svaren jag fick gjorde mig nöjd med den tråden.

Kom fram till att drivaxeln var trasig. Nu kan man ju bara hoppas också att det stämmer fick tag i en billig drivaxel så chansade och hoppas på det bästa.

Kan någon bekräfta mig om att detta är rätt drivaxel?

och om det är det så får bilderna stå kvar då fler kan ha nytta av dom och den här tråden med frågorna som kommer efter bilderna.

Bild

Bild

Bild

Är detta korrekt drivaxel för min bil 960 3,0 -92

Enligt bilskroten jag köpte den kommer den från en -91 3.0 så det ska ju stämma men frågar för säkerhetsskull.

Fråga 2: hur monterar jag lättast ner den gamla drivaxeln någon som kan ge en snabb steg till steg guide eller tips.

Fråga 3: När jag monterar ner däcket och den delen bör jag oroa mig för fjädern?

Fråga 4: den splinsade delen på bilden har ju någon "mutter" längst ut på bilderna ska den sitta där?

Fråga 5: behöver man skruva upp diffen? och bör man byta ut oljan samtidigt.

Får jag hjälpen som jag behöver här i tråden ska jag ta en del fotografier och göra en bra guide av det så finns det där sen om någon mer behöver hjälpen.

Tusen tack på förhand för alla mina krångliga idiotiska frågor.

Har inte tummen mitt i handen men har aldrig bytt en drivaxel förr så det blir ett nytt projekt. Bes och skatten går ut nu i juni så tänkte laga den imorgon/fredag och åka och besikta den om allt går som det ska. Kommer börja tidigt på morgonen och jobba med bilen hinner jag inte klart så är det så tänkte inte stressa heller bättre att det blir riktigt gjort på en gång.

Denna tråden är för mentalt förebyggande och kunskap om hur jag går till väga och har fått otroligt bra hjälp här tidigare så passade på att skriva här.
AndyFox skrev:Ser ju ut som man ska skruva av kåpan på diffen sen köra in den splinsade delen in i diffen sen skruva på bulten inifrån eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, nej , nej. Den splinsade delen sitter i navet där hjulet sitter.
Om du kollar i andra änden så ser man 6 st hål i "klumpen" som gummit sitter på i dom hålen sitter 6 st skruvar som är skruvade i en motsvarande "klump" på bakaxeln. Det är säkert Torxskruv eller Insexhylsa så man får göra ordentligt rent för att få i hylsan ordentligt. Dom sitter ordentligt fast, så det behövs ordentliga grejer. Likaså muttern i hjul navet, den sitter också rejält. När detta är lossat kan det räcka ar knacka med en hammare på den inre "klumpen" på drivaxel så lossnar axeln. Har man då tur är det bara att dra i axeln, e.v knacka på där muttern suttit, helst ska muttern sitta kvar så så länge som möjligt så man inte förstör gängorna (spelar ingen roll här) om man ske montera dit den igen. Du ska inte behöva lossa något mer än detta, om inte det sitter något i vägen. Det ser väldigt trångt ut med utrymme och jag har inte bytt på en 960, men på många andra med liknande konstruktion.Tror detta är en Volvo,
jaz4tw.jpg
jaz4tw.jpg (67.13 KiB) Visad 211 gånger

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
AndyFox skrev:Ser ju ut som man ska skruva av kåpan på diffen sen köra in den splinsade delen in i diffen sen skruva på bulten inifrån eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, nej , nej. Den splinsade delen sitter i navet där hjulet sitter.
Om du kollar i andra änden så ser man 6 st hål i "klumpen" som gummit sitter på i dom hålen sitter 6 st skruvar som är skruvade i en motsvarande "klump" på bakaxeln. Det är säkert Torxskruv eller Insexhylsa så man får göra ordentligt rent för att få i hylsan ordentligt. Dom sitter ordentligt fast, så det behövs ordentliga grejer. Likaså muttern i hjul navet, den sitter också rejält. När detta är lossat kan det räcka ar knacka med en hammare på den inre "klumpen" på drivaxel så lossnar axeln. Har man då tur är det bara att dra i axeln, e.v knacka på där muttern suttit, helst ska muttern sitta kvar så så länge som möjligt så man inte förstör gängorna (spelar ingen roll här) om man ske montera dit den igen. Du ska inte behöva lossa något mer än detta, om inte det sitter något i vägen. Det ser väldigt trångt ut med utrymme och jag har inte bytt på en 960, men på många andra med liknande konstruktion.Tror detta är en Volvo,
jaz4tw.jpg

Mvh
Lennart
Sedär vad mycke faktafel man får när man surfar runt på internet. :D hade ju inte ens närheten av rätt

Tusen tack för ditt svar lennart det hjälper mig enormt mycket!

//Mvh Andreas
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]