Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Indalsman
Har nyss köpt bilen, en Volvo 855GLT -97 170HK manuell låda som gått 35.000mil. Visst den har gått långt och så men tycker inte att den svarar på gasen som den ska, den är fruktansvärt trög i trafiken över 80km/h och det ska dom väl ändå inte kännas som? gjorde några acc test mellan 70-100 så kan ni se hur den beter sig. Alla klipp är på samma plana rak sträcka.

Inte ens på lite isig vinterväg så släpper den på 2an när man stämplar, det gör ju för fan dom flesta bilar... Det känns inte som några 170HK när man kör iaf, snarare 100HK...
Användarvisningsbild
av 800serien
Har likadan bil och samma årsmodell men som gått 29 000. Du har rätt i att din inte har alla hästar i stallet, extremt slö i jämförelse med min.

Vet du hur den är servad?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det skulle nog vara bra med en service byta bränslefilter, tändstift, se över fördelaren och rotorn och även kolla tändkablarna om du inte vet när det var gjort senast.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, den där är åt h-e för seg...
"Orättvis" jämnförelse, men min T5a reagerar som din, 2 växlar högre. Dvs din "2ans växel" test är ungefär lika pigg som min på 4an, från samma hastighet, om inte t om ännu slöare. 3an är som min 5a på samma hastighet.

Säger ju sig självt att T5 är piggare, men SÅ enorm skillnad är det inte mellan en GLT och en T5a vid normala accelerationer. GLT är skapligt pigga i dom högre(4k+) registren, men enl. din "2ans växel" test så är den inte ens pigg där...
Hur reagerar den i uppförsbackar? Börjar den sacka efter direkt eller klättrar den på skapligt ok? GLT brukar vara rätt duktiga på att behålla orken uppför, lite beroende på varvtal och hastighet såklart.

Svårt att ens gissa på vad som kan vara fel, för den låter ju helt normal inne i kupén, mätarna rör sig jämnt och fint, så det verkar inte vara misständningar eller bränslebrist. Fast och andra sidan, är det piggare med full tank än med så lite som du hade i filmerna?
Jag föreslår att börja med att läsa ut felkoder. Det känns lite som att bilen går i "limp home" läget.
av roh66
Hej Indalsman!

Nej så där kan du inte ha det. Skulle kunna vara avgassystemet som slaggat ihop.
Mest troligt katalysatorn isf. Eller så har du kanske fått in nånting i luftfilterburken som ligger å täpper till
men det är mindre troligt.
Om motorn "andas" fritt då får du kolla att kamaxlarna står rätt i förhållande till vevaxeln.

MVH.R.
av Indalsman
Jag har precis köpt bilen och enligt serviceboken så är kamremmen bytt vid 30.000mil och det är det ända jag vet, 2008/23.000mil är den senaste stämpeln ifrån auktoriserad volvo verkstad sen är det blankt fram till notis om kamremsbytet.

Har köpt en beggad LMM och ska prova med det, för det känns lite som ett sånt problem. Är det inte där så ska jag börja kolla över tänd delarna.

Angående hur den beteer sig i uppförs backar ska vi inte snacka om... känns som om jag har 100hk eller mindre där! T.ex 5an i 90km/h och i slutet av uppförsbacken ca 600m då är man nere på ca 70-80km/h och ökar inget på 4an elelr 5an trots fullgas, 3an så kan man känna en liten ökning sen kan jag inte gå ner nå mer växlar...

Är inte ute efter att trimma utan jag vill att motorn ska gå som den ska så bra den kan. Är även lite rädd för att ifall den går magert/fett så tar katalysatorn stryk så man åker på att byta en sån också.

trodde först på att katten eller nån ljuddämpare satt igen för den låter så tyst utvändigt, kan ju vara jag som uppfattar fel också men då skulle den ju ha svårt att varva ur men det verkar den ju inte ha för över 4-5000varv går den relativt bra.

Kan nåt av dessa fenomen ha att göra med vevhusventilation? tror den behöver rengöras för den läker olja mellan motor och låda och drar jag upp oljestickan så kommer det lite rök där ur, dock ingen mer rök om jag varvar upp litegrann.

Ja hua, en gammal 850 som behöver kärlek det här, det har den nog inte fått på ett tag....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Njae, vevhusventen brukar inte påverka prestandan, iaf inte så kopiöst mycket som din. Täppt vevhusvent brukar i första hand skjuta packningar.

Hängde inte med riktigt... Böt volvo kamremmen -08/23k mil? Och sen har den blivit bytt igen vid 30k mil av någon okänd clown?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]