Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla och tack för att jag får vara med i detta Forum. Detta är mitt första inlägg.

Nu till problemet.

Jag har en Volvo V70 2001. Och det lyser en röd varningslampa i displayen om att det är fel på en Airbag och att jag omedelbart bör kontakta en verkstad.

Nu är min frågor.

1: Om jag INTE åker och lämnar in bilen på en verkstad, kan airbagen lösa ut rätt i nyllet när man sitter och kör bilen? Eller är det bara en skröna?

2: Jag är mycket fattig så jag tänkte höra om det på något billigt sätt går att koppla ur Airbagen eller på annat billigt sätt få den att sluta vara aktiv i bilen?

Nu vet jag inte vilken Airbag den varnar för. Men jag vill ju inte att den i värsta fall löser ut så min dotter får den i ansiktet. och heller inte jag om jag sitter och kör med barnen i bilen. Jag är i akut hjälp att få svar på detta. Så inga trams-svar tack.

Ha en fin dag alla Volvo freaks :)
StefanN skrev:1. Nej.
2. Bilen kommer generara felkod och inte kunna besiktas.

Tack för svaret.

Ditt svar på fråga 1 är väl att den inte löser ut va? eller var nej svaret på att det INTE är en skröna?

men hur fixar man detta på billigaste möjliga sätt?

Tips?
Senast redigerad av 1 MadMikeSweden, redigerad totalt 0 gånger.
Tror det är mycket liten risk för att airbagen löser ut utan anledning. De får helt enkelt inte vara konstruerade så att det är möjligt även om de i någon mening "går sönder". Och det skulle kunna bli mycket dyrbart för Volvo om de gjorde det. Även om man får tänd varningslampa för airbag kan man ju inte förväntas ta sig till verkstad på nolltid och inget får förstås hända innan man hinner dit. Däremot är det stor risk för att airbagen inte fungerar som den skall vid en olycka. Och du kan som StefanN redan påpekat inte besiktiga bilen med mindre än att felet i SRS-systemet repareras.
andersuw skrev:Tror det är mycket liten risk för att airbagen löser ut utan anledning. De får helt enkelt inte vara konstruerade så att det är möjligt även om de i någon mening "går sönder". Och det skulle kunna bli mycket dyrbart för Volvo om de gjorde det. Även om man får tänd varningslampa för airbag kan man ju inte förväntas ta sig till verkstad på nolltid och inget får förstås hända innan man hinner dit. Däremot är det stor risk för att airbagen inte fungerar som den skall vid en olycka. Och du kan som StefanN redan påpekat inte besiktiga bilen med mindre än att felet i SRS-systemet repareras.

Tack. men om man kopplar ur Airbagen så borde väl inte någon varningslampa lysa. ?
MadMikeSweden skrev: Nu vet jag inte vilken Airbag den varnar för.
MadMikeSweden skrev: Tack. men om man kopplar ur Airbagen så borde väl inte någon varningslampa lysa. ?
Inte för att verka dryg eller jobbig - men vilken av dina åtminstone 5 airbagar har du tänkt koppla ur ?? Eftersom du inte ens vet vilken det är fråga om är det ju inte lätt att koppla bort den. Och gör du det kommer det garanterat varningslampa lysa :cry: .

Jag antar att du inte heller vill råka ut för en olycka där din dotter skadas extra illa för att du kopplat bort en del av säkerhetssystemen ?? ??:-/

Tyvärr - enda vettiga är nog i första läget att ta reda på felet och därifrån agera vidare.

/Mattias
MadMikeSweden skrev:
andersuw skrev:Tror det är mycket liten risk för att airbagen löser ut utan anledning. De får helt enkelt inte vara konstruerade så att det är möjligt även om de i någon mening "går sönder". Och det skulle kunna bli mycket dyrbart för Volvo om de gjorde det. Även om man får tänd varningslampa för airbag kan man ju inte förväntas ta sig till verkstad på nolltid och inget får förstås hända innan man hinner dit. Däremot är det stor risk för att airbagen inte fungerar som den skall vid en olycka. Och du kan som StefanN redan påpekat inte besiktiga bilen med mindre än att felet i SRS-systemet repareras.

Tack. men om man kopplar ur Airbagen så borde väl inte någon varningslampa lysa. ?
Jodå. Varningslampan kommer definitivt att lysa om en airbag är urkopplad. Det tolkas naturligtvis av diagnossystemet som att det är fel på ledningen mellan styrsystemet och airbagen.

När det gäller vad du bör göra åt saken är detta inget som jag tycker du bör ge dig på själv (p.g.a. olycksrisken) om du inte är en mycket erfaren mekaniker. Jag tror heller inte jag skulle vilja överlåta just detta jobb till något annat än en auktoriserad Volvoverkstad.

Det kan förstås handla om något så enkelt som en defekt (t.ex. oxiderad) kontakt någonstans och den kontakten kan i åtminstone vissa fall tänkas sitta rätt lättåtkomligt (t.ex. under framstolarna). I så fall kan man förstås prova (efter att ha kopplat bort batteriet) att ta ur kontakten, inspektera den, vid behov göra rent den, och sedan stoppa i den igen och se om det hjälper. Inkoppling av batteriet bör sedan ske med tändning påslagen och utan någon person inne i bilen så att ingen kommer till skada om det smäller vid inkopplingen.

Den eller de felkoder du nu har (de som gör att du får varningslampa/meddelande) kommer dock med all sannolikhet att kvarstå även sedan felet åtgärdats, tills de raderats manuellt. Innan man gör något alls på egen hand bör man också läsa och uttolka befintliga felkoder så att man har en idé om felets natur och placering.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du har SRS lysandes så kan den ibland tändas då "någon" har pillat
med något elektriskt i bilen. Ett sopslut batteri kan också orsaka detta fenomen.
Fundera inte ens på att "koppla ur" denna funktion.
Har du någon i din närhet som kan läsa av bilen med rätt utrustning ?
Ingen ELM eller något sådant utan PPC eller VIDA.
Tänker då på att radera koden och se om den kommer åter, det vore ju det billigaste ;-)
Jag tror jag vet vilken airbag det är med tanke på den information jag fått av tidigare ägare. Det är nog den på passagerare-sidan ovanför handskfacket. Enligt uppgift så har någon tidigare ägare försökt koppla ur den eftersom dom hade en bakåtvänd barnstol där. Men jag får kolla vidare på detta och först ska låta någon släcka felkoden och se om den kommer tillbaka.
Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]

Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]