NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av paatrikj
Hallå :wink: Fick en 2a på besiktning då höger xenon halvljus stod för högt. En liten firma ställde in ljuset och jag skulle besikta om bilen men då står det för högt igen.. Dom provar att justera en andra gång utan framgång och säger nu att lyktan behöver bytas. Men hur funkar det måste man inte in med datorn och kalibrera xenonljuset eller är det bara att skruva på dom justerskruvarna som finns? För dom har inte använd datorn något. Och på min förra bil dock inte en volvo så var man tvungen att använda dator. Hoppas någon kan ge mig ett svar :)
Du justerar dom med skruvar som sitter i lykthuset i höjd- och sidled.
Datorn pluggas in om man behöver återställa "nollpunkten" för nivåregleringen på lyktan.

Varför skulle lyktan helt plötsligt behöva bytas? Sabbade de något? Jag menar, du kommer in igen och de justerar en andra gång varpå de efteråt säger att nä, nu får du byta lykta?
Undrar om de försöker justera uppifrån och justerskruvarna spruckit vilket är vanligt, då händer ju inget.

Det går ju att justera underifrån om juusterskruvarna gått sönder. Fungerar nivåregleringen? Ställ bilen mot en vägg, be några fullvuxna sätta sig i bagaget /ställa sig på dragkroken och kolla om båda lyktorna kompenserar. Funkar bara den vänstra kan den högra vara trasig, kolla ev felkoder på styrenhet för Xenon.

En annan möjlig orsak kan vara skärmen som skall åka upp när helljuset är på, kanske den har fastnat i helljus läge. Om det är orsaken kan man ta isär och smörja lite försiktigt.

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]