NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har ett missljud som jag har svårt att bedöma var det kommer från. Bilen avger en hes och instabil ton. Det här har jag funnit så här långt:

- Den kommer höger fram. Typ som att den kommer inifrån hjulhuset.
- Den hörs både i och utanför bilen.
- Den verkar vara tydligast när det blir kallt.
- Den hörs mest vid kallstart och avstar.
- Den påverkas inte av gaspådraget.
- Den påverkas inte av fläkten.
- Den verkar påverkas av styrningen. Ibland om jag står still och vrider hjulen från sida till sida så blir den lugn en halv sekund när jag återgår till mittläge.
- När man kört ett tag blir den lite mörkare.
- När man kört ett tag blir tonen fragmenterad dvs den hörs 2 sekunder, abrupt tyst 0,5 sekunder, hörs 5 sekunder, tyst 1 sek osv...
- De första gångerna tror jag att det lät rätt tyst jämfört med nu.

Och sist men inte minst: en video

Nån som har en aning om ljudets ursprung?
Hälsn D
Svårt att säga, men det verkar ju inte påverkas i ton när du varvade. Vet inte om 1.6:an är likadan som på 2.0D, dvs att vattenpump, AC-kompressor och generator ligger med och drivs av kamrem/hjälprem (och därför skulle ändra ton när motorn varvas) och därför inte är möjliga kandidater? Du har ju den elektriska servopumpen som sitter under höger lampinsats (?), det är väl den troligaste boven i så fall?
Tycker mig känna igen ljudet. Hade ett liknande ljud på min 1.6D. Mitt kom från vibrationer från plåten som sitter över DPF'en. Tryckte på plåten och då tystnade det. Lättfixat. Men minns inte att det reagerade på styrningen dock, så det kan vara nåt annat.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]