Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoRullare
Hej,
Vad använder ni för sprängskisser och elscheman till Volvo? Jag har tidigare använt digital program för äldre WV bilar - men det måste ju finnas bra stöd till oss koncumenter även för Volvo? Jag vill tex se hur backlysets el är kopplat och placerat, vad för verktyg som behövs för batteribyte och vad original-reservdelar heter.
Mvh
E
av andersuw
VolvoRullare skrev:Vad använder ni för sprängskisser och elscheman till Volvo? Jag har tidigare använt digital program för äldre WV bilar - men det måste ju finnas bra stöd till oss koncumenter även för Volvo? Jag vill tex se hur backlysets el är kopplat och placerat, vad för verktyg som behövs för batteribyte och vad original-reservdelar heter.
Många av oss använder samma som Volvoverkstaden, d.v.s. VIDA. Det finns att köpa på exempelvis ebay. OBS att det finns i versioner såväl med som utan EWD (electric wiring diagrams). Köper du det tillsammans med DiCE kan du dessutom läsa och radera felkoder, köra diverse tester, läsa diverse parametrar i realtid och göra vissa inställningar. Jag köpte för egen del det här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Det kostar lite mer än andra men håller också högre kvalitet.

OBS att VIDA 2014D inte täcker MY 16 och kanske bara en del av MY 15. Den klarar min bil (MY 15 tillverkad vecka 47 2014) men exakt var gränsen går vet jag inte. VIDA är från 2015 helt Internetbaserat och finns inte att tillgå på annat sätt än via abonnemang hos Volvo.
Användarvisningsbild
av js1
Går den att köra på W7 home? Det verkar inte som ban behöver installera något utan köra direkt från dvd:n?
av andersuw
js1 skrev:Går den att köra på W7 home? Det verkar inte som ban behöver installera något utan köra direkt från dvd:n?
VIDA 2014D behöver Windows 7 Professional och den mjukvara som följer med det paket jag köpte går inte att köra direkt från DVDn. Däremot installerar man från DVDn en virtuell maskin på datorn som ger VIDA den omgivning som behövs. Som jag förstår det funkar det att installera denna virtuella maskin även om det operativsystem du har på datorn är Windows 7 Home. Men jag kan inte garantera det eftersom jag själv har Windows 7 Professional eller Ultimate på mina burkar. Skriv en rad till säljaren och fråga om du är osäker. Han brukar svara snabbt och korrekt enligt min erfarenhet.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]