Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jspeed
Någon som har kläm på vad som skiljer de olika VEA-motorerna åt tekniskt sett? Volvo ger väldigt lite tekniska detaljer på sin hemsida tycker jag.
Vilka versioner har enkel-, respektive dubbelturbo?
Användarvisningsbild
av MartinS
Många verkar tro att det är dubbelturbo i i6 T6:an också, bara för att det är en twinscroll turbo, vilket det naturligtvis inte är...
Användarvisningsbild
av LazerHawke
MartinS skrev:Många verkar tro att det är dubbelturbo i i6 T6:an också, bara för att det är en twinscroll turbo, vilket det naturligtvis inte är...
Twinscroll har jag hört volvo själva nämna T6an av 6cyl motorn
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja, det är EN twinscroll-turbo.
av Lövet
Halva världen tror att twin-scroll = dubbelturbo :evil:
av Schmoyoho
Förväxlingen kring T6:an är nog för att första generationens T6 som satt i gamlaste S80 och numera gamla xc90 hade dubbelturbo såsom i single-scroll turbo gånger två aggregat. Jag tycker det är sällan man ser t6:an (6-cyl) som benämnd som annat än bara turbo egentligen och de enda som bemödar sig specificera är de som felaktigt påstår det fortfarande är dubbelturbo.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Tittar man på VEA bensinmotorns bildexempel så ser iaf inte jag några dubbla turbo ( T6 tillägg av en supercharger). Skillnad VEA D4 o uppåt där det syns dubbla.
Det verkar dessutom smugit sig info om VEA AWD på T6 för MY16 S/V60 i specifikationer. (endast XC60 som hade detta på VEA innan jul)

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]