- mån 18 jan 2016, 22:10
#1039386
På dieselsidan så har både D2 och D3 singelturbo med liten skillnad mellan turboaggregaten.
D4 har dubbelturbo vilket även D5 har.
Dock har D5 även VNT, men D5 finns ju inte i V40.
På bensinsidan är det singelturbo på alla.
T2 och T3 är samma motor med olika trimningsgrad.
T4 har en annan singelturbo medan T5 har ytterligare en annan singelturbo.
T6 har också ytterligare en annan singelturbo men är också kompletterad med en supercharger (kompressor), men än en gång, denna motor går ju inte att få i V40.
T8 är i princip en T6 fast med elmotor också.
Dock får man ta detta med en nypa salt också eftersom ibland på vissa marknader eller i vissa bilmodeller kan t.ex. en D3 vara en nertrimmad D4 och samma sak med att en T4 kan vara en nertrimmad T5.
Förutom turboaggregaten kan det vara massa andra detaljer som skiljer.
Balansaxlar, vevstakar med mera. Det behöver inte vara stora skillnader, men de finns där.
Dessutom skiljer sig ju även luftsystem, kylare, avgassystem, motorupphängning och bränslesystem sig åt mellan olika plattformar och bilmodeller och även mellan de olika motorerna.
Kör: V60 D4 manuell Ocean Race BE Pro -16
Tidigare: V40 D3 manuell R-design -14
Beställt: S90 T5 automat R-design -18
Made by Sweden
Designed around you