Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TheDog
Vad tycker ni om VOC och vad är ert motiv till att göra som ni gör med ev. förlängning?

När jag köpte bilen så valde jag att köpa VOC för att testa denna, av Volvo, så fantastiska tjänst. Dessutom sades det vid köpetillfället att med dieselvärmare så behövs ingen elektrisk motorvärmare.
Nu efter drygt två år så kan jag summera tjänsten såhär:
- VOC har ofta legat nere
- bilen har gått i "vilo"-läge när jag vill direktstarta dieselvärmaren
- ofta stoppar värmaren pga "låg batterinivå"
- jag har blivit uppringd när larmet gått (pga. av att det inte klarar kylan !!!!???) och tvingats lämna bilen olåst (dock in direkt VOC)

Nu när det är dags att förlänga så kommer kostnaden att vara 106/115 kr/mån (1375/2528 kr/år) beroende på abonnemangstid och detta bara för att jag ska få tillgång till att starta dieselvärmaren. Jag har mycket svårt att motivera detta då jag ändå tvingats installera elektrisk motorvärmare samt ofta måste till bilen då den hamnat i "vilo"-läge.
Om man har tjänstebil så tror jag loggboken är vara användbar.

Av mig får VOC, som det fungerar idag och den prissättning det har, en stor floppvarning. Om inte ni kommer med väldigt goda motargument som jag missat så blir det ingen förlängning från min sida. (SOS-tjänsten kommer ju att fortsätta fungera ändå och Assistans beror på service)

För övrigt tror jag att biltillverkare som bygger sin egna tjänster, och infotainmentsystem för den delen, är fel ut. Det är nog endast ett fåtal som är stora nog för att kunna tillhandahålla tjänster på en konkurensmässig nivå, gå ihop med Google, Apple, Microsoft, Samsung, ...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Man får heller ingen hjälp av volvo on call med t.ex bärgning om man kör fast på vägen, det är helt kasst!
Användarvisningsbild
av Perra83
VOC har inte varit helt problemfritt men ändå väldigt bra.

Flera gånger har ja låst upp/låst bilen med appen när ja varit i garaget utan bilnyckeln.
Något problem med viloläge har jag aldrig stött på.
Bilens batteri underhållsladdar jag nu på vintern flera gånger i veckan så någon varning har inte kommit upp.
Jag älskar att hålla koll på siffror och förbrukningen följer jag dagligen.
I nya bilen tycks jag ha blivit utan fjärrstart av värmaren via PCC nyckeln. Då får ja använda appen lite oftare.

För mig är VOC självklart.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har inte testat det systemet någon gång men jag tycker det verkar helt kass. Viste inte att man var tvungen att betala för att ha det trodde att det var gratis bara man valde det som tillval till bilen. Finns det inte fjärrstart av värmaren med nyckel till din bil?

Jag är skeptiskt till såna funktioner som VOC det är ju inte idiot säkert så det finns ju hackare som kan komma in i systemet och ställa till med skada.
av volvo244gle
Det var inte billigt! Trodde också det var gratis när man väl hade valt till VOC...

Och sen när man läser om folk som har haft problem och inte ens kunnat fjärrstarta värmaren nu när det har varit så kallt, för att tjänsten legat nere? :roll:
För mig är fjärrstart av bränslevärmaren det primära och något som måste fungera.

Har i nuläget löst detta med en GSM-modul programmerad att endast reagera på mitt mobilnummer. Ringer upp den, vilket aktiverar ett relä som startar eller stoppar värmaren via tidurets ingång.
Kan även styra med SMS, eller begära ett SMS tillbaka med info om reläutgången, larmingången eller temperaturen via modulens givare.
Modulen i fråga kostade någon tusenlapp i inköp. Laddar på kontantkortet med 50-100 kr om året.

Ingen lösning för moderna bilar dock, om man inte kan skicka kommandon för att starta värmaren via CAN-bussen eller hacka sig in på någon knapp för direktstart eller liknande.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Flipp eller flopp vet jag inte, SOS-knappen är ju bra att ha när man behöver den. En kollega tryckte på den när hon kört i diket och blev så stressad att hon tryckte på den (oskadat och bilen detsamma). Hon kunde i alla fall komma ut genom sidorutan. De skickade bärgare på stört i alla fall. För mig som haft detta på en tjänstebil var det mest meckigt även om det var en kul nyhet. Uppskattade totalt VW:s fjärr till värmaren mer än att logga in i en app hela tiden, det kunde behövas göras från 1-4 ggr per vardag på vintern och i ca 50% av fallen var det något som strulade. Kunde så klart köpa till en fjärr men lägger själv inga pengar på en företagsbil. En app och en fjärr i voc-paketet hade varit det bästa.

Skickade in miltal månadsvis så körjournal var skoj men det gav egentligen inget mervärde.
av andersuw
simonhalmstad skrev:Man får heller ingen hjälp av volvo on call med t.ex bärgning om man kör fast på vägen, det är helt kasst!
Det man får hjälp med är att larma räddningstjänsten och berätta exakt var bilen är när det hänt en tillräckligt allvarlig olycka för att någon del av SRS-systemet skall ha aktiverats. VoC klarar att göra detta på egen hand även om du själv är medvetslös. Redan detta tycker jag gör VoC värd att ha.

Om man sedan vill ha tilläggstjänsterna och betala för dem när de första tre gratisåren gått är upp till var och en. Men jag håller med om att abonnemanget borde vara billigare än det nu är (eller gratis även efter tre år) samt att det datasystem som tillhandahåller dessa tilläggstjänster borde vara stabilare än det hittills visat sig vara.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
volvo244gle skrev:Ingen lösning för moderna bilar dock, om man inte kan skicka kommandon för att starta värmaren via CAN-bussen eller hacka sig in på någon knapp för direktstart eller liknande.
Det finns lösningar för detta även på moderna CAN-baserade bilar. I min V70 T5 -02 har jag en GSM-modul inplanterad i locket till AEM (Volvos Accessory Electronic Module). Den startar och stoppar värmaren med samma signaler till bilen som Volvos egen ej telefonbaserade fjärrstart använder.
av llesrof
He he he... det är ju en lysande affärsidé att tvinga på kunden ett dyrt abonnemang för att kunna använda vissa saker på bilen de köpt. :lol:

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det