Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan har en v70 diesel från 98 med dieselvärmare som inte startar. När jag trycker på direktstart på tiduret så klickar det till i ett relä men för övrigt är det heldött. Dioden på tiduret blinkar.
Har tagit bort värmaren och provkört vattenpum och dieselpump på sidan om och båda fungerar. Har även kollat glödstiftet och det fungerar.
Jag funderar på om den kan ha låst sig pga för många startförsök?
Var hos en verkstad och tänkte läsa felkoder men dem kunde inte komma in i värmaren så måste jag då in på volvo eller finns det något annat sätt att nolla det?

Mvh Erik Fors
Borde ju gå att nolla den med att göra bilen strömlös i ungefär en 30minuter så styrenheten tappar minnet, annars så är det nog Volvo du får åka till skulle jag tro.
det finns en glödvakt och en tempsensor som kan gå sönder också, går att mäta upp. fläkten i värmaren kan också vara trasig. på värmaren i min gamla v70 -07 var det en solenoid på värmarkroppen som reglerar inkommande diesel som var trasig, tyvärr hittade jag ingen lös solenoid så blev tvungen att byta hela värmarkroppen. att rengöra värmarkroppen från sot osv kan också hjälpa.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]