Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagar
Har en 945-92 med en 5-växlad manuell låda.Den blir bara värre och värre att växla ettan och tvåan.Tänkte köpa en låda från skroten,vad heter modellen,
kan man uppgradera till en bättre typ,eller?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter M46, M47 och M90 på 940. M46 är en overdrive växellåda medan M90 sitter på senare modeller. Tror den lådan "kom" senare än din årsmodell. Då borde det vara en M47, där (liksom på M46) kan det vara att man behöver justera backspärren. Prova att "lyfta" på backspärren när du ska växla mellan 1-an och 2-an. Funkar det bättre kan du flytta ett bleck under damasken.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du M47 har du backen bredvid 1:an, M90 har backen under 5:an.
av Tilly
På 1992 års modell är det M47 om det är en femväxlad låda. Så enklast är ju att byta till en sådan igen, då passar ju allt.

M90 är en bättre låda men har du en icke turboladdad motor så är det frågan om det inte är lite overkill?

M46 är också tåligare än M47 men då får du även byta kardanaxel samt dra el till overdriven.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Innan du byter låda så kolla bussningarna vid länkaget mellan växelspaken och lådans växelförare. Glappa bussningar är ett klassiskt problem som orsakar svår växling mellan just 1an och 2an. Åtgärdas enkelt på detta vis:

1. Smit in under bilen och lokalisera länkaget bakom växellådan, ovanför kardanaxeln.
2. Liten insex eller torx-nyckel används för att skruva ur en liten låsskruv.
3. Pressa ur "pinnbulten" (ibland plättlätt och ibland sitter den trögt, använd polygrip).
4. Vik bort växelspaken.
5. Montera två nya vita plastbussningar med varsin o-ring på.
6. Montera i omvänd ordning.

Bussningarna och o-ringarna köper du på volvo. Vill man retas med dem lite så har man med sig ett skjutmått och mäter o-ringana på disken för att sedan köpa dem någon annanstans till 1/20-dels pris. Sist jag handlade dessa bussningar och o-ringar gick kalaset på ca 140 kronor. Bussning (x2) nr 1209638 och O-ring (x2) nr 1232515

Bild
V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]