Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Någon som har något bra förslag hur man kan rengöra dom här gamla runda lyktorna på insidan så reflektorn och glaset blir blangt och fint på insidan igen?

Hade ett löst helt glas som jag bytte igår. Dom är ju limmade så gamla glaset gick sönder helt (va redan stenskott och sprickor i det).
Gjorde rent med diskmedel och hela reflektorn vart jättefin och glansig igen.

Eftersom jag har 3 andra lyktor som är lika "matta" på insidan undrar jag om någon har förslag på vad man skulle kunna göra utan å behöva riskera att knäcka glasen?
av Rådlös
Det finns säkert 100 olika metoder att göra rent. Men jag kan säga vad du inte skall ha: T-sprit! När T-sprit dunstar så blir det som en sorts "damm" kvar.
Om du skall använda någon alkohol så skaffa Isopropylalkohol. Och den skall inte vara utspädd (sådan finns och säljs) utan 100 % ren. Rent kemiskt sett är den ganska lik vanlig ren etanol, men den är inte drickbar! (Om någon nu skulle fundera i sådana banor :shock: ) Ganska dyr, jag gissar nära 150 kr litern och finns bl.a hos Kjell & Co. Den heter ibland Teknisk sprit eller Tvättsprit. Men läs noga på flaskan och kolla att det är 100% rent Isopropylalkohol. Ibland heter det också Isopropanol, men det är samma sak. Kemi är ett konstigt språk.

Lite överkurs: Man använder Isopropylalkohol bl.a till att tvätta bandspelarhuvuden. Även fotografer och andra som jobbar med optik kan använda det till att tvätta linser.
Och som sagt, det är inte drickbart.
av sicnarf
Finns massor av filmer på Youtube om detta. Skriv headlights restoration i sökrutan på youtube så hittar du det. Ska visst gå att polera upp de med vanligt tandkräm också har jag sett.
av volvo244gle
Varför krångla till det? :)
Häll i en skvätt vatten + några droppar diskmedel i hålet för glödlampan. Håll för hålet och skaka om det hela... Skölj ur och låt torka.
Sitter smutsen hårt så tryck även ner en liten tygtrasa genom hålet och skaka runt den därinne innan du drar ut trasan igen.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag satt faktiskt och funderade iväg långt ut i fablenas värld ifall man kunde hä ner någon form av små tygbollar med lite tyngd i, och ruska runt inne i lyktan. men vart skulle man få tag på något sådant?
tänker även på mina bosch bignick som börjar bli lite matta på insidan också.... Där går väll aldrig att få loss glaset helt heller, ifall det skulle falla mig in att ens fundera på isärplockning? :)

PS:
Jag är ganska bra på att lyckas hä sönder grejer. Så då vet ni iaf vem ni ska ringa ifall hjälp önskas (P)
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade lite på videorna om att måla insidan på strålkastarna, men det var nog inte så TS menade, förmodar jag. Jag har däremot sett en video där dom genom elektrolyt renoverar själva reflektorn. Det är väl det TS menar, vet dock inte var detta finns. Det är väl "bara" att söka. Jag har dåliga erfarenheter av rengöring av gamla reflektorer, det blir oftast sämre. det går inte att "torka av" med någonting utan att det blir märken

Mvh
Lennart

Edit. Den var inte långt borta, en sökning. men det var inte video. kanske finns det också
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... r-du-hemma

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]