NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är något som är tok med tillsatsvärmaren, den startar inte automatiskt när det är kallt ute... Dock fungerar det fint att starta med "direktstart". Det är väl inte direkt något superproblem eftersom jag kan köra igång den manuellt men det gnager lite att det inte funkar som det ska... Gissar att någon givare är dålig / fel värde alternativt att det är någon bugg i mjukvaran. Jag har kollat felkoder med VIDA och inga permanenta var satta och därefter har jag nollat dem. Jag har även gjort en "norsk" reset.

Någon ide om vad som kan vara fel?
I volvos manual ståt detta: Tillskottsvärmare (diesel) I dieseldrivna bilar kan tillskottsvärmaren behövas för att uppnå rätt temperatur i motor och kupé vid kallt väder. Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång. Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
OBS Tillskottsvärmaren kan inte sättas på eller stängas av manuellt utan kontrolleras enbart av bilens elektronik. När tillskottsvärmaren är aktiv kan rök komma från bilens undersida, vilket är helt normalt.
Värmaren startar först automatiskt vid temperaturer vid +6 grader eller lägre. Inte annars. Värmaren start styrs alltså av yttertemperaturgivaren.

Skulle vilja påstå att det bara är "intermittenta" problem du har med värmaren om den inte startar automatiskt.
Har också vart i den svängen och till slut så började den strula med tiduret också genom att missa starttider osv.
Om så är fallet så kommer du märka det genom att problemen kommer oftare och fler. Då är det dags med en riktig service/reparation av värmaren.
Nu har jag varit ute kollat och det finns absolut inget i rullmenyn annat än direktstart + 2 timers.

När det teorin med de "intermittenta" problemen som skulle orsaka att autostart inte sker så har den alltid startat hittills på timer och direktstart. Jag använder värmaren konstant på vinterhalvåret, antalet kallstarter kan jag räkna på ena handens fingrar.

TommyP86>>> Om du kunde luska lite om det var i VIDA den avstängningen fanns....
Timebandit är nåt på spåret, höll på att bli tokig på en s40 som inte värmaren startade på timer, bara direktstart... Tillslut började även direktstart krångla, mycket rökutveckling etc
Kan kolla ang vida, nästa gång jag har tillgång till bilen, kan ta lite tid dock.

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]