NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha då fick man underkänt på besiktningen för bakre länkarms bussning (länkarmslagring) glapp vid vänster fram däck. Det gäller en V50, 2.4l, -2005.
Jag ringde Volvo verkstad (Upplands motor) och hon i receptionen sa att det kostar 2700 kr att byta länkarm fram inkl, material, vilket hon sa att man brukar göra när det gäller fram vagnen på bilen, alltså byta hela länkarmen istället för bussningen.

Jag har förstått att det är mycket enklare och snabbare att byta hela länkarmen, stämmer detta? Detta borde ju rimligtvis då innebära att en verkstad tar mycket mindre betalt för att byta hela länkarmen än för att byta bussningen eftersom dom tar betalt per timme?

Så min fråga är vad är rimligt att betala för detta jobb att byta hela länkarmen (ej inkl, delar utan endast arbete) hos en av verkstäderna med lite humanare priser, ej typ Upplands motor, Bilia och dylikt? Jag är ju medveten om att dessa nämnda verkstäders priser ofta är mycket dyrare än många andra privata bil verkstäder.
Hur mycket skulle ni betala för detta jobb (jag vet...ni skulle göra det själv, men OM)?

Samt hur mycket tidsåtgång är det på att byta länkarmen för en verkstad cirka?

Samt är det kanske till och med så enkelt att byta att till och med den som har tummen mitt i handen, men har lite grann bakom pannbenet kan göra detta själv med hjälp av en Haines bok?

P.S. Undrar även över vilken länkarm man ska köpa, kollade på Biltema lite snabbt och där fanns en som heter Vänster "länkarm framaxel" och en annan som heter Vänster "länkarm framaxel nedre", på mitt bes,protokoll står det "Länkarms lagring-Bakre fram vänster", så vilken ska jag ha av dessa två länkarmar om jag vill byta hela länkarmen och inte bara bussningen? Detta är förvirrande för mig.

Tacksam för lite hjälp med mina frågor, tack på förhand.

Mvh.
Jag fick nedslag på vänster länkarm vid besiktning, den byttes vid servicen 12000 mil (2014-05-08). Jag anlitar Roslagsbil för service och underhåll, länkarmen (VO 31277463) kostade 1587,50 och arbetet gick på 662,50 vilket ger summan 2250:-. Det tycker jag var överkomligt.
Jag tänkte köpa länkarmen själv då jag sett den på nätet för ca, 450 kr, dock så låter 662,50 kr som ett riktigt överkomligt pris, frågan är om dom går med på det priset om man kommer med en egen länkarm, för då tjänar dom ju inget på länkarmen vilket dom säkert gör annars.

Jag är väldigt undrande vilken av länkarmarna jag ska ha dock, finns en som heter "vänster främre länkarm" och en annan som heter "vänster främre länkarm nedre". På mitt besiktnings protokoll står det "Länkarmslagring - Bakre fram Vänster". Men jag tänkte byta ut hela länkarmen istället för bara bussningen.
sitter det bussningar på båda dessa länkarmar, den som bara heter främre länkarm och den som heter främre länkarm nedre?
Du bör ju göra hjulinställning efter länkarmsbytet och mitt råd är att undvika dom billigaste länkarmarna och gå på nån någorlunda känd tillverkare då jag har vart med om bussningar o spindelleder som gett upp alldeles för tidigt och då är ju även kostnaden för hjulinställningen bortkastad!
Agneo skrev:Du bör ju göra hjulinställning efter länkarmsbytet och mitt råd är att undvika dom billigaste länkarmarna och gå på nån någorlunda känd tillverkare då jag har vart med om bussningar o spindelleder som gett upp alldeles för tidigt och då är ju även kostnaden för hjulinställningen bortkastad!

Jasså så man ska göra denna hjulinställning även på byte fram? Tjejen på Upplands motor sa att det är bara när man byter länkarm bak som man behöver göra hjulinställning.

Är det någon som har svar på min fråga angående vilken av länkarmarna fram jag ska byta? en som heter vänster fram eller den som heter vänster fram nedre?
om ser likadana ut men märkte nu på Biltema´s hemsida att den som heter vänster fram har ett konmått på 18 mm, medans vänster fram nedre har ett konmått på 21 mm.
Jag vore ytterst tacksam för svar på denna fråga, fattar ingenting.

Ta gärna en snabb titt på nedanstående länk till V50 länkarmarna på Biltema för att förstå vad jag menar.

biltema.se/sv/bildelssok/?subcategory=Länkarm
Det beror väl iofs på hur noga man är, dom bakre hålen är ju ganska stora så den kan ju lätt hamna i annat läge än innan men är man noggrann och har en länkarm som är exakt som original så kan man nog få det ganska exakt och då slippa hjulinställning!
Köp inte biltema utan det finns ju ställen på nätet där du får kvalitetsmärken för nästan samma pengar!
Man slipper inte hjulinställning. Däremot kan du spara in en hjulinställning och istället köpa nya däck

Inte ens om du köper en helt ny bil, och sen går in och köper en länkarm, monterar den med extrem precision, så blir det rätt.
Tack för informationen, ni verkar ju veta en hel del om detta, så ni kanske kan svara på min fråga vilken av dom två olika länkarmarna som jag skrivit om i tidigare posten jag ska ha till min bil vänster fram ? Skillnaden på dom två verkar som sagt vara att en av dom har ett konmått på 18 mm, och den andra har ett konmått på 21mm.
Jag förstår fortfarande inte detta.
Tacksam för svar.

P.S. Kan man göra en hjulinställning själv i VIDA?
pavan skrev:P.S. Kan man göra en hjulinställning själv i VIDA?
Bilen vet hur fort hjulen snurrar, vilken vinkel du har på ratten och liknande parametrar men den vet inte hur hjulen faktiskt pekar. Om du går och skruvar på båda styrlederna så att du får 90° vinkel mellan framhjulen så hade bilen inte förstått annat än att ratten står rakt. Men vad jag ville få sagt är att du behöver extern utrustning för att göra en hjulinställning.
Schmoyoho skrev:
pavan skrev:P.S. Kan man göra en hjulinställning själv i VIDA?
Bilen vet hur fort hjulen snurrar, vilken vinkel du har på ratten och liknande parametrar men den vet inte hur hjulen faktiskt pekar. Om du går och skruvar på båda styrlederna så att du får 90° vinkel mellan framhjulen så hade bilen inte förstått annat än att ratten står rakt. Men vad jag ville få sagt är att du behöver extern utrustning för att göra en hjulinställning.
Aha så det räcker inte med VIDA programmet + Volvo DICE box?

Hur lång tid tar hjulinställningen cirka att göra för verkstäder, det jag tänker på är hur mycket som är en acceptabel summa att betala extra för denna hjulinställning, eller ett total pris för länkarms byte plus hjulinställning?

Det finns så många verkstäder som försöker lura kunden och ta ut så högt pris som möjligt när dom märker att kunden inte är något bil snille, och jag vill inte gå till dom här super dyra märkesverkstäderna, så därför försöker jag ta reda på hur mycket som är acceptabelt att betala för ett länkarmsbyte samt tydligen inkl, hjulinställning som det verkar nu?
Det var en tidigare person som svarade i tråden och hans arbetskostnad hade gått på 662 kr, men då tog dom 1500 kr för länkarmen, detta var antagligen inte en renodlad märkes verkstad för då hade priset sett helt annorlunda ut gällande arbetskostnaden.
Men jag planerar att ta med egen länkarm. Desutom vet jag inte om hjulinställning gjordes på hans bil?

Måste bara lyckas luska ut exakt vilken länkarm jag ska köpa av dessa två olika som finns till vänster fram på Volvo V50?
Programvara V60 2017 T3

Super tack för ditt svar. I mitt fall hade de[…]

Hej Forumvänner! :-) Har nyligen införs[…]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Om du mäter tempgivaren ska du mäta &Ome[…]

Volvo 440 Överhettar

Gjort motortvätt nyligen??? Är man of&ou[…]