- lör 09 jan 2016, 20:11
#1036187
Niclas skrev:Kan det vara för att tyskarna inte har det på bakrutan? :D
Nä men antagligen har det med säkerheten att göra, man har i stort sätt inte en chans att gå ut ur en bil med alla rutor laminerade. Gissar också på att bakrutan har minst påverkan på yttre ljud. Vet inte om man egentligen ska se laminerade rutor som en säkerhetsgrej, är väl mest en komfortgrej
Är skeptisk till tanken att beslutet har med möjligheten att ta sig ut efter en olycka. Det är ju rätt marigt att ta sig hela vägen till bakluckan om alla dörrar är blockerade inifrån efter en krasch (i sig rätt osannolikt) och det lär dessutom gå att knacka sig förbi en laminerad ruta om man är rätt beväpnad (glashammare) och vet var man skall knacka (i ett av de övre hörnen). Som framgår av mitt föregående meddelande har Volvo också erbjudit laminerat glas runtom för åtminstone vissa bilar (V70 II).
Vad man vinner med laminerade rutor är inte bara bättre ljudkomfort utan också två andra ting som har med säkerheten att göra: Man blir inte översköljd av glassplitter om en ruta går sönder (det är därför det finns krav på att vindrutan skall vara laminerad) och det blir svårare att bryta sig in i bilen.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut