Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Jag får lite nu och då bludder vid kallstarter, gäller en S80 MY07, 10000 mil. Istället för att den lägger sig på ca 1700 RPM som vanligt vid kallstarter (med eller utan mv bör tilläggas, alltid en kortare stund förhöjd tomgång) så låter det som att den hostar till och hamnar på dryga 1000-1100 rpm. Kryper kanske upp till 1400-1500 RPM innan den går ner på vanlig tomgång.

Då jag nyligen skaffat en DiCE gjorde jag lite amatörfelsökning (klicka runt i vida, klia sig i skägget och säga hm, ungefär). Jag har inga felkoder annat än på PDM/DDM och andra irrelevanta ställen. Jag gick in under kommunikation -> ECM -> "Misständningsräknare cylinder [X], medel". Kan endast logga fem parametrar samtidigt när jag väljer grafisk visning så jag började med cylinder 1-5. Jag glömde justera visningen så nu ger inte min mätning mer information än att samtliga cylindrar 1-5 gav olika antal misständningar vid kallstart + mv. Cylinder 6-8 gav också lite diverse utslag om jag minns rätt, tog ingen skärmdump där.

Igår kallstartade jag utan mv i cirka -17°C och då märkte jag när jag gick ut för att skrapa rutorna att tomgången lät lite smått orolig. Jag antar att den går i closed loop (tror jag det heter?) när den är kall och när den sen är varm på open loop. Går rent när den är varm men när jag tomgångsvarvade när den är varv fick jag någon enstaka misständning här och där enligt VIDAs räknare.

Har fått en drös olika förslag på vad som kan spöka, från spridare till tändstift eller tändspolar. Lite osäker på om jag kör på fabrikständstiften eller om de är planerade att bytas nu till nästa service i maj/juni någon gång första gången. Intervallen på vissa nyare bilar är ju typ 10-12000 mil men vet inte exakt vad det är på min. Har även kört en flaska redline SL-1 (si-1? något sånt, minns inte exakta namnet) som jag fick ett tips om som tydligen skulle göra gott för spridarna. Ställer mig skeptisk till sådana medel men nu har jag iallafall provat och det gjorde ingen skillnad.
av mortimer
Hej
Vad är frågan ? Du verkar redan ha fått mycket hjälp.
Svårt att gissa mer då det inte framgår vad det är för motor (förmodligen V8), när den var på service senast och vad som är gjort därfter.
Spontant skulle jag säga att det billigaste att göra av de förslag du fått är att byta stiften om de inte nyligen är bytta.
Trimmad bil ?
/M
av Schmoyoho
"Hjälpen" jag fått är typ "aa men den kan det ju också vara" vilket i princip betyder "byt allt". Det är en V8, ja, och det känns svettigt att byta åtta spridare, åtta tändspolar och åtta tändstift lite på måfå.

Egentligen vet jag ju inte om det är något fel men det känns ju förstås inte helt rätt att den beter går konstigt i kyla tills den fått upp temperaturen. Jag+DiCE blir väl lite hypokondrikervarning egentligen, sitta och kolla parametrar jag inte riktigt är insatt i (någon menade misständningsmedelvärdet skulle vara 0, typ).

Bilen är inte trimmad utan allt är original. Servad på volvo-verkstad senast i juni men då var det bara olje- och filterbyte.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]