Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Mitt kombiinstrument har börjat krångla. Jag har fått tag på ett begagnat instrument från en -01:a.
Går detta, med hjälp av Volvo, att programmera in i min V70 från -02?

Tack för hjälpen och God Jul!
/Uffe
Tack för inlägget men det besvarar dessvärre inte hela min fråga ;-)

Då det är samma processor, och troligen samma HW, på DIM 00-02 bör då inte Volvo kunna lägga in CAN-mjukvara för 2002 på en DIM från 2001?

I länken du postade misstänker jag att man utgår från att byta DIM rakt av, utan omprogrammering.
knauande skrev:Tack för inlägget men det besvarar dessvärre inte hela min fråga ;-)

Då det är samma processor, och troligen samma HW, på DIM 00-02 bör då inte Volvo kunna lägga in CAN-mjukvara för 2002 på en DIM från 2001?

I länken du postade misstänker jag att man utgår från att byta DIM rakt av, utan omprogrammering.
Ja, så förstår jag det också. Dock skulle jag kanske i första hand överväga lagning av det gamla instrumentet (finns ju firmor som gör sådant till någotsånär rimliga pengar) eller försöka hitta en begagnad DIM på skroten av det lite speciella slag jag själv har i min V70 T5 -02. Den hade DIM-problem när jag köpte den (trilskande helljuslampa) och jag fick därför så småningom DIMen utbytt på garantin efter lite käbbel med säljaren. Den nya DIM jag då fick var av den nyare modellen (annat kretskort, kromringar runt instrumenten, LEDer istället för lampor till belysningen) men ändå så utformat att det kunde laddas med mjukvara för MY -02. Vet inte om detta gäller alla DIM av den nyare modellen eller om den jag har är speciell hårdvarumässigt i något hänseende.

Om det funkar med vilken DIM som helst av den nyare modellen, förutsatt att du får omladdning hos din ÅF, tycker jag definitivt du skall satsa på ett sådant istället för ett av den äldre varianten. Och funkar det inte kan det ju ändå vara värt att kika efter ett DIM som suttit i en 02:a men är av den nyare modellen eftersom det bytts ut. Det lär ju inte vara så få bilar där det bytet gjorts, man får en indikation via kromringarna på framsidan och man kan avgöra saken säkert om man också tittar efter på baksidan (lampsocklar eller inte).
Okey. Tack för ett mycket bra inlägg.

Jag räknar med att öppna upp DIM:en efter nyår, jag har jobbat med elektronik (felsökning/reparation) tidigare, men tänker ta hjälp av en yngre kollega till att löda om det, jag är inte så stadig på handen längre :-)

Jag ville ha en backup om omlödningen inte hjälpte samt att jag har en DIM från 2001 liggande.

Min ÅF gör bytet för 1250sek men jag glömde fråga om det var tvunget att vara samma årsmodell på DIM.

Tack ännu en gång för supporten och ha en riktigt bra Jul,
/Uffe
Ska du löda om så bör du använda varmluft. Vissa av punkterna är jättesmå så där är det nästan omöjliga att handlöda, märkte jag när DIM:en till min -02:a skulle åtgärdas.
Både benen på kretsarna samt viorna behöver få sig en omgång. Rekommenderar att man går över samtliga lödpunkter.
Kretsarna är förseglade med något blått silikonliknande klet över benen. Detta gick att avlägsna med isopropanol och en del tålamod.

Sen är det bara att duka fram flytande flussmedel, blyfritt lod samt pasta/chipquik och sätta igång. :)
knauande skrev:Hej,

Mitt kombiinstrument har börjat krångla. Jag har fått tag på ett begagnat instrument från en -01:a.
Går detta, med hjälp av Volvo, att programmera in i min V70 från -02?

Tack för hjälpen och God Jul!
/Uffe
01 og 02 passer ikke sammen.

01 har eget instrument
02 og 03 er lik
04 har eget
MadAss skrev:01 og 02 passer ikke sammen.

01 har eget instrument
02 og 03 er lik
04 har eget
Nej. Så är det inte. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=DIM
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]